Гражданско обединение “Да запазим училището като средище за децата” изготви отворено писмо до председателя на 46-ото Народно събрание, министър-председателя, президента и омбудсмана, както и до председателите на парламентарните групи по здравеопазване, образование и тази за жалбите и петициите на гражданите и взаимодействие с гражданското общество. Копие от писмото е изпратено и до министрите на здравеопазването и образованието.
Основната цел на писмото, което всеки гражданин може да подпише на този линк, е присъственото обучение на децата да бъде приоритет при управление на епидемията.
Ето и пълния текст на писмото:
Уважаеми дами и господа,
Обръщаме се към Вас от името на Гражданското обединение „Да запазим училището като средище за децата”.
Ние сме общност от родители, учители, университетски преподаватели, учени и граждани, които смятат, че в условията на пандемия от COVID-19 българската държава системно пренебрегва и омаловажава потребностите на децата и жертва техните интереси.
С това Отворено писмо настояваме за спешна и съвместна реакция на ръководените от Вас институции, която да постави като основна цел запазването на присъственото обучение в предстоящата учебна година и да набележи мерки за ограничаване на здравните рискове за учители и ученици по време на присъственото обучение.
На 18. август 2021 г. се проведе изслушване на Министъра на образованието и науката (МОН) в Народното събрание.
В рамките на обсъждането в детайл бяха разгледани въпроси относно плана за провеждане на учебната година в контекста на епидемия от COVID-19 и съобразно Плана за управление на пандемията, разработен от Министерството на здравеопазването (МЗ). МОН предвижда четири различни сценария за работа, които би следвало да приоритизират присъственото обучение, съобразявайки най-добрия интерес на децата.
Изключително притеснени сме от дефицитите в този план и от прогнозата той изобщо да не бъде приведен в изпълнение.
При сегашния темп на разпространение на заболяването към 15-ти септември 2021 г. страната, или поне по-голямата част от нея, ще бъде в тъмночервената зона според критериите, определени от МЗ. Това означава, че учебната година или въобще няма да започне присъствено, или обучението от разстояние в електронна среда ще бъде въведено непосредствено след началото ѝ за по-голямата част от учениците.
Ние няма да приемем това.
Като съзнаваме, че българското общество е дълбоко разделено във вижданията си до каква степен и какви мерки за ограничаване на COVID-19 да се прилагат, ние смятаме, че децата вече поеха несъразмерна тежест през изминалите 18 месеца.
Настояваме осигуряването на продължително присъствено обучение да бъде поставено като основен приоритет при управление на епидемичната обстановка у нас. Основните ни мотиви да искаме това са следните:
1. Локални проучвания на неправителствени организации и детски психолози установяват, че децата у нас вече търпят тежки последици върху психичното си здраве и развитие в следствие на продължителната изолация – депресивни състояния, повишена агресия, понижена концентрация, апатия.
2. Специалисти алармират за специфична десоциализация при деца, както и за “пандемия от екранна зависимост”.
3. Педиатричната общност от месеци се опитва да привлече вниманието ни върху негативните ефекти от продължителното застояване върху физическото здраве на децата – намален дихателен обем, недоразвити бели дробове, увредено зрение, гръбначни изкривявания.
4. Все повече деца изпадат в риск от отпадане от образование. Други губят способността си да пишат на ръка, да предават съдържание със собствени думи или да решават проблеми в група, заради спецификите на обучението от разстояние в електронна среда.
5. Онлайн обучението ограничава художественото мислене на децата и тяхното въображение, което се стимулира, когато децата се виждат и разговарят на живо. Това свежда до минимум от своя страна способността за създаване и възприемане на текстове, съответно за четене на книги – отново ключови умения за детското израстване.
6. Онлайн обучението унищожава часовете по различните видове изкуства – музика и рисуване. Познаваме деца от музикални училища, които се отказаха да свирят на инструмент заради това, че две години не можеха да се срещат с обучаващите ги учители на живо.
7. Всички големи международни организации, имащи компетенции по проблемите на пандемията от COVID-19, взеха отношение по въпроса за затваряне на училищата, като ясно указаха на правителствата да осигурят максимално продължителен присъствен учебен процес.
Декларираме готовността си да дискутираме с всички ангажирани институции и експерти конструктивно и добронамерено условията, при които ще се осигури присъствен учебен процес. Настояваме това да се осъществи веднага – броени дни остават до 15-ти септември.
При продължаваща липса на реакция на нашите искания ще останем с убеждението, че бъдещето на децата отново се пренебрегва.
Няма да имаме друг избор, освен да предприемем протестни действия.
Може би ще харесате
Още от Новини
Симулации на челен удар отбелязват Деня на безопасност на пътя
Много и различни са страховете, когато станеш родител, но сред водещите е страхът от смъртта или трайно увреждане. Почти няма …
Тридневен безплатен фестивал кани деца на срещи и ателиета с актьори
Краят на учебната година е чудесен момент за отбелязване на официалното начало на лятото (защото какво лято, докато имаш матури …
Матурата по български след 7. клас – бялата гайда на надеждата
Вчера беше матурата по български език на седмокласниците. Утре е тази по математика. А днес всички обсъждаме разказа, паднал се …