Емоциите покрай темата за яслите и детските градини и отношението към децата в тях бушуват със страшна сила вече няколко дни. След текста на Николай Липовански Те всички реват! – мотото на българската детска градина и новината за поредния случай на тормоз в ясла, и организирането на национален протест срещу насилието в детските заведения Нови обвинения за тормоз в ясли, иде национален протест срещу насилието над деца, е редно да представим и гледната точка на човек, който работи в такова заведение. Така ще разберем как стоят нещата и от другата страна.
Правим уточнението, че описаното по-долу е за частна детска градина.
По молба на авторката запазваме самоличността ѝ в тайна.
****************************
Прочетох материала на Николай Липовански за детските градини и… се ужасих. Ако не знаех как стоят нещата от кухнята, щях да се застрелям или най-малкото щях да препоръчвам вовеки веков на всички познати майки с малки деца да не ги пускат в тия страшни, опасни, нечовешки места, наречени ДЕТСКИГРАДИНИ!!!
Сигурно има и такива детски градини, но НЕ ВСИЧКИ СА ТАКИВА! Моля ви!
Прочетох и голяма част от коментарите. С някои от тях няма да се съглася за нищо на света, с отделни изказвания съм напълно съгласна. И, ако позволите, ще споделя личното си мнение по темата.
Съгласявам се с тези, които твърдят, че адаптирането към детската градина започва от семейството. И да, ТЕ всички реват. Или почти. Изключенията са малки. Но проблемът не е в детската градина.
От 8 години работя в детска градина и, ако зависи от мен, не бих си сменила работата за нищо на света. Е, да, детската градина е в София, частна е и е билингвална (май повечето частни са такива, не съм сигурна).
Както споменах по-горе, адаптацията на децата започва от вкъщи. Ако някой е очаквал едно малко същество, стояло неотлъчно две години до мама (основно) да не реагира на промяната „пускане на градина“, е в заблуда.
Позволявам си да посъветвам родителите така:
Когато решите, че се налага, трябва, необходимо е детето да тръгне на градина, започнете с разговор – къде предстои да го водите, какво ще прави там, какво има там, за колко време ще е там (въпреки че детето няма да ви разбере, като му кажете, че ще остане някъде 3-4-6 часа).
Това го повтаряйте периодично. Не лъжете децата си с думите „аз те оставям за малко, отивам да пия кафе и се връщам да те взема“. Това има обратния ефект. По-добре е да му обясните, че е нужно мама и тати да работят и като си свършат работата, веднага ще дойдат да си вземат детенцето.
След това идва моментът, в който можете заедно с детето да посетите детската градина, да я разгледате, да останете 10-ина минути (но не правете грешката да оставате с детето часове там, защото то така ще е по-спокойно. Ами другите деца, които са там без майките си? Ами ако има още 5 такива деца с майки?).
Другото, което можете да направите за плавната адптация, е да отидете в двора на детската градина и там Вашето дете да играе с децата от бъдещата му група, да се запознае с учителката си, да пообщува с нея. И така няколко пъти.
И когато решите, че моментът вече е дошъл, постепенно увеличавайте времето на престоя в градината. Започнете с два-три часа, после до обяд и чак когато усетите, че детето Ви е спокойно, можете да го оставите и да спи на обяд.
Нека детето си вземе любимата играчка
(да речем плюшена; касетофонът, а и всички останали пластмасови, ръбести варианти, не са най-удачни).
В нея то намира сигурност, защото е нещо мило, познато и свързано с дома.
При нас детето влиза с играчката си за известно време, а на останалите деца, които проявяват обясним интерес към нея, се обяснява защо новото им приятелче е с играчката си и защо никой не трябва да му я взима. Те бързо си припомнят времето, когато на тях им се е случило същото.
Всичките тези неща в нашата детска градина работят и това не е от вчера. Нито градината ни е от вчера.
Но не всички родители ни чуват, когато ги съветваме как да постъпят. Някои твърдят, че са решили да го направят от раз, а то „детето ще свикне, няма къде да ходи“.
Така е, няма. Сам-самичко не може да си тръгне. И затова реве, та се къса.
Така, мили родители, не се прави! Невероятно е, но често учителите знаят по-добре от Вас кое е по-удачно и подходящо за собственото ви детенце.
И така, да повторя – ДА, ТЕ ВСИЧКИ РЕВАТ!
За по-кратко или за по-дълго време.
Защото, повтарям, рядко родителите изпълняват всичките препоръки накуп. Но тук идва отново нашата роля и ние се справяме.
А родителите, които искат да скочат срещу мен и на които дечицата са плакали неистово, когато са започнали да ги водят на градина, искам да попитам:
Колко от Вас, уважаеми родители, направиха всичко необходимо, за да подготвите детето си за детска градина? Освен че му купихте най-хубавите пантофи за там?
Най-голямото ми удоволетворение е, когато детето влезе в градината, пусне се от ръката на родителя и се втурне към учителката си. Лично аз преподавам по определен предмет на всички групи и в началото на всяка обучителна ситуация си имаме минутка за прегръдки. И, повярвайте ми, не ги карам насила. Да, не на всяко дете му се прегръща с мен всеки ден, но което иска да го направи, го прави.
В нашата детска градина всеки родител може да разгледа базата, условията, а всяка стая е с по един еееееей такъв голям прозорец, от който може да се наблюдава какво се случва вътре. Без да се влиза. Освен това два пъти годишно имаме седмици на отворените врати – майки и татковци идват да гледат как учим, пеем и играем. Имаме и камери, но не те са изградили модела и стила ни на работа и отношението спрямо децата.
Когато една колежка от държавна детска градина ми се оплака преди време, че „ужас, утре имаме Ден на отворените врати“, щях да ѝ се изсмея. Ужасява се от един ден!
За финал искам да обърна внимание на една важна разлика между държавните и частните детски градини, а именно – в бройката на децата.
При нас максимумът е 15
А това групите в държавните градини да са с по 30-32 деца, уважаеми госпожи и господа, отговорни за въпросното, е нечовешко. Нито когато става въпрос за децата, нито когато става въпрос за учителите.
Представете си 30 деца в яслена или в първа група. Представихте ли си? Едва ли можете… Едно да писне, писват всички 30.
Какво може да направи един учител и един помощник възпитател в подобна ситуация? Някой има ли предположения?
Изрично искам да подчертая, че с това по никакъв начин не оправдавам всичките случаи на насилие, излезли напоследък в медиите.
Да обиждаш дете и, не дай си Боже, да го биеш, е ужасяващо!
А тези колеги, които твърдят, че детето е хубаво още от първия ден да остане да спи, могат да се пенсионират. Не е хубаво, да знаете!
Повярвайте ми – това да влиза родителят с детето си в началото не е подходящо и е неефективно. След такива опити, защото сме ги имали, раздялата и оставането на детето в градината е още по-трагично и тежко.
И не е нужен някакъв Берлински адаптационен модел. Без извинение!
Но аз също съм против насилието, особено над деца!!!
Може би ще харесате
Още от Животът с деца
Не всичко е толкова страшно, колкото изглежда
Какво се случва с теб, когато трябва да чуеш диагноза, за да обясниш на себе и на околните някои от …
Играта на децата ще спаси света
Ако заглавието ви се струва пресилено, изчакайте да обясним. Първо, очевидно е, че ние няма да спасим света. Извиняваме се …
Весела Банова, психоаналитик: Спасението е да изслушваме търпеливо детето
Броени дни остават до младежкия форум Voice it, който тази година ще се проведе на 20 ноември от 13:00 до …
11 Коментари
Майка ми е учител в детска градина и описвания от Вас модел е моделът, който тя натяква на родителите от години. Колко са я послушали – единици.
В държавната ясла, която посещаваха и двете ми деца не са имали никакъв проблем. Нямам представа тези сестри на какви транквиланти бяха, но не съм ги чувала да повишават тон и винаги са били усмихнати. А съм ходила във всякакви странни часове, за да занеса я нови сухи дрехи, я допълнителни пантофи и т.н. От вътре винаги съм чувала песнички и бърборене.
За нас шокът беше детската градина, защото от дете, което ходеше с „Ура“, каката се превърна в кълбо от нерви, което си събличаше дрехите, за да не излиза от дома, криеше се и т.н. Майка ми беше в друга група в същата градина и не еднократно е ходила да провери през прозорците какво става (и в държавните има такива прозорци за наблюдение, без децата да те видят) и за една година не забеляза никакъв проблем, но ужасът на дъщеря ми от групата/учителките не отшумя. Накрая я преместихме в друга група, в която се освободиха места. Новата група беше с доста спорна репутация, няколко деца се бяха отказали, но решихме да опитаме. Госпожите бяха сравнително млади и на мен лично много ми допадаха. Адаптацията там отне по – малко от две седмици и усмивката на дъщеря ми се върна.
Няколко месеца по – късно госпожата от старата група я „пуснаха по телевизора“. Лепила устата на дете с лепенка.
Та от този горчив опит мога да кажа – камерите няма да помогнат. Трябва да се увеличат заплатите и госпожите-пенсионерки да си ходят. Когато си прилагал цял живот Макаренко все ще знаеш в кой ъгъл камерата няма видимост или как да наплашиш децата, така че никой да не разбере.
В момента в държавната детска градина, която и двете ми деца посещават, 1/3 от персонала са пенсионерки по заместване. От останалите – млади са тези между 40 и 50 г. Учителките под 40 се броят на пръстите на едната ми ръка. В едната яслена група и четирите сестри плюс учителката и лелята са пенсионерки – там са да си наглеждат внуците.
На повечето не им дреме и да ги уволнят – учителки в София се търсят непрекъснато, ако не може да гледат деца по домовете за същите пари, а млади желаещи да влязат в група с 30 деца -няма.
Първо да поясня, че написах моя материал преди да прочета този с Берлинския модел. Второ – не отричам въпросния модел, по-скоро мисълта ми е, че всяко детско заведение може да си състави някакви правила за по-лесно адаптиране на децата. Няма нужда да откриваме топлата вода.
Абсолютно съм съгласна с това, подобни модели да бъдат въведени навсякъде. Чудя се на колегите от държавните градини – с подобен модел ще бъде значително по-леко както за детето, така и за тях.
Не ограничаваме достъпа на родителите след първото посещение. Имаме много случаи, в които майката идва с детето си, да кажем, цяла седмица, но след това раздялата става още по-тежка.
Да, таксата ни е по-висока от тази в държавните градини, но с 15 деца работи един педагог, а помощ се налага основно при хранене и при приготвяне за сън.
А както се казва в един коментар във фейсбук под материала ми: „И, ДА, всички деца плачат. Това не означава непременно травма, а често само протест.“