Най-малките ученици се върнаха в училище и, въпреки първоначалните вълнения около тестването, засега нещата вървят добре. Какво обаче става с децата от 5. до 12. клас? Кога ще се върнат на училище присъствено?
Вчера (24 ноември) Министерство на образованието и науката обяви, че учениците със зелен сертификато могат да се върнат на училище и без да бъдат тествани.
Ето какво точно гласи новината от МОН:
Ако поне половината от учениците в една паралелка имат зелен сертификат, те могат да се върнат в клас, без да бъдат тествани. Това означава да имат валиден документ за ваксиниране, преболедуване, наличие на антитела или отрицателен резултат от лабораторен тест – антигенен или PCR.
Останалите ученици ще продължат да се обучават в електронна среда, докато бъдат осигурени тестове за Covid-19, за да бъдат изследвани те два пъти в седмицата.
Новите правила разрешават на частните училища сами да закупуват тестове за учениците от 5. до 12. клас, за да възстановят присъствения учебен процес, без да чакат доставка от държавата. Тестовете трябва да отговарят на изискванията на Министерството на здравеопазването (МЗ), които важат и за тези, купувани от държавата.
Това не отменя ангажимента на Министерството на образованието и науката (МОН) да предостави на частните училища безплатни тестове, когато такива бъдат осигурени от МЗ.
МОН предложи посочените две промени, за да ускори връщането в училище на колкото може повече ученици въпреки недостатъчните количества тестове, получени досега.
По данни от информационната система на МЗ ваксинираните ученици в страната са 6,84%. Преболедувалите ученици от 5. до 12. клас са малко над 19 000. МОН не разполага с данни за учениците с антитела.
Очаква се училищата, които изпълняват новите условия, поне частично да възстановят присъственото обучение за учениците от 5 до 12 клас още от понеделник, 29 ноември.
Новата заповед на министрите на здравеопазването и на образованието и науката можете да видите ТУК.
Актуализираните Насоки за обучение и действия в условията на извънредна епидемична обстановка в училищата можете да видите ТУК.
Какво обаче ознавачава всичко това?
Означава, че практически много малко деца ще могат да се върнат в клас.
Ето какво пише в своя профил в социалните мрежи адвокат Адела Качаунова:
„Смятам, че МОН и МЗ се подиграват с българските деца, които имат нещастието да са 1. на възраст между 5. и 12. клас и 2. част от държавните училища. Вчера (24.11) беше публикувана нова съвместна заповед на двете министерства, която одобрява нови Насоки за присъствено обучение.
Освен че се разрешава на частните училища сами да осигуряват тестове (със собствени пари или от родителите) – което безспорно е положителна стъпка, в Насоките е предвидено, че децата биха могли да се върнат в класните стаи присъствено, без да бъдат тествани, ако 50% от децата в един клас имат зелен сертификат.
Защо това е проблем?
Децата в 5. клас са родени 2010/ 2011 г., т.е. към момента на издаването на Насоките нито едно от тези деца не може да бъде ваксинирано срещу Ковид. Това означава, че за тях министрите ИЗИСКВАТ да са преболедували Ковид.
Това би могло да е плод на недоглеждане, но допускам, че министрите владеят простата математика и знаят възрастта на петокласниците. Въвеждането на подобно изискване е непропорционално, отново, спрямо децата. Бих отишла и по-далеч и казала, че когато практическото изпълнение на едно изискване застрашава здравето или живота на адресатите, то нарушава и човешките права на засегнатите.
Изискването за най-малко 50% деца със зелен сертификат за тези, които са над 12-годишна възраст също е неосъществимо – официалните данни са, че приблизително 6% са ваксинирани и около 4% са преболедували.
Към тази сметка и да се добавят някакъв процент деца с антитела, пак, по никакъв начин, не може да стигне 50% от клас. За практическите затруднения пред училищните власти, които да организират присъствено обучение за едни и онлайн за други, дори не ми се и обяснява.
Изискване на едновременно 50% съгласни да бъдат тествани деца И наличието на зелен сертификат за учителите, които също да бъдат тествани е най-малкото трудно осъществимо заради различните адресати на подобно условие. Но това е най-малкото проблемно условие, ако разбира се, имаше тестове за всички ученици. Защо всеки друг в тази държава може да си купи тест, но не и МОН и МЗ за мен остава необяснимо.
Зад всичко това личи нежеланието на министрите децата да се върнат в класните стаи. Личи и бездействието им да организират поръчките на тестове през лятото, макар да бяха молени нееднократно за това.
Налице са и разпространяваните слухове, които, разбира се, остават само слухове, че училищата осъществяват сериозни икономии от ток и парно, като класните стаи остават празни през студения сезон. Любопитно ми е как осъществените икономии от делегираните бюджети биват разпределяни.
Зад всичко това обаче не личи никаква грижа за здравето на децата, включително психическото. За сравнение днес Словакия излезе в локдаун, след регистрирането на рекорден брой новозаразени и на гражданите е разрешено да излизат от домовете им само за пазаруване и за да отидат на училище. На училище! Там децата не са жертва на немощта на управляващите, както и в останалата част на Европа.
Настоявам незабавно децата, които трета учебна година стоят пред екраните си, които в края на деня не знаят ден ли е, нощ ли е, тъй като единственото движение е било от леглото до компютъра, да получат своя живот обратно.
Утре те ще бъдат на нашето място и аз лично ще посъветвам моите да не остават в тази държава, която нехае за тях. А аз ще остана с чувството за вина, че съм ги отгледала тук.“
Подобно е мнението на Мануела Манолова, която изпрати отворено писмо до медиите и до отговорните институции.
Ето части от него:
Уважаеми г-н Президент,
Обръщам се към Вас от позицията на средностатистически данъкоплатец, жител на София и родител на десетокласничка в езикова гимназия.
В предизборната си кампания Вие казахте, че децата са на училище. Излъгали са Ви – и преди, и след изборите дъщеря ми и всички нейни съученици са вкъщи, където е по-удобно да не бъдат забелязвани. В това положение са всички нейни връстници, както и преобладаващата част от класове 5-12, вече трета учебна година:
2019/2020 – от учебни 9,5 месеца, присъствени 5 (2-ри учебен срок изцяло дистанционен)
2020/2021 – от учебни 9,5 месеца, присъствени 2.5
2021/2022 – от учебни 2,3 месеца, присъствен 1, вече 5-та седмица са вкъщи
Т.е. от месец март 2020 дъщеря ми и хиляди деца на нейната възраст са прекарали в дома си (топъл, студен, с каквито сме успели интернет и техника) 78% (седемдесет и осем процента) от учебното време.
В допълнение, много от тях са ограничени да посещават спортни занимания, школи по изкуства, езици и други допълнителни интереси (поради провеждане в училище, сборни групи, общи епидемиологични ограничения и т.н.). Не е тайна, че ние сме единствената европейска държава, която изолира децата си – по принцип и за такъв дълъг период. Вече трета учебна година децата в Европа учат присъствено, основно благодарение на масово тестване, организирано своевременно и заплатено от държавата.
[…]
Дъщеря ми боледува преди 12,5 месеца, няма ваксина (защото тази ваксина не е в задължителния имунизационен календар), антителата ѝ са 96 bau/ml и е в държавно училище – аз нямам право да купя тест от аптеката, както ще се прави в частните училища, а държавата до този момент не е показала категорично, в цифри и срокове, че има намерение да го направи.
Писменото ми запитване към МОН получи уклончив и неясен отговор КОГА и КОЛКО теста ще има и за кои класове.
И така, г-н Президент, с поредната дългоочаквана заповед дъщеря ми отново остава вкъщи, заедно с много други свои връстници.
Съвсем НЕриторично Ви питам:
Някой в този кабинет осъзнава ли, че системно се нарушават Конституцията на РБ и Конвенцията за правата на детето – по отношение на равнопоставен достъп до (присъствено) обучение, и възрастова група 11/12-19 г. биват дискриминирани за пореден път на основата на възраст, личен здравен статус и финансово състояние на семейството?
В Република България УЧИЛИЩНОТО ОБУЧЕНИЕ до 10. клас все още е задължително, образованието е основно право, а заповедите на МОН го правят недостъпно в присъствената му форма. Държавата НЕ дава основни права, тя е длъжна да ги зачита.
Кой ще понесе отговорността за това, че министърът на образованието обяви възрастова група 11/12-19 г. за основни разпространители на вируса, докато това не е твърдение нито на СЗО, нито се доказва от проучвания в другите Европейски държави?
Кой ще понесе отговорността и ще се извини публично, че министърът на образованието заяви как не е добре тези деца да тръгнат на училище, тъй като ще заразяват учителите си? „Искате да умрат още учители ли?“, попита той по време на „Властта говори! Открито“.
[…]
Г-н Президент, в последното си писмо до МОН отправих лична покана към министър Денков да ни гостува и да види как едно дете вече трета учебна година, по 6 астрономически часа на ден, прекарва в стаята си – от там присъства в час, подготвя домашните си, прави видео запис на лицеви опори и коремни преси, които да изпрати на учителя по физическо възпитание, рисува, слуша арии по музика, за което предупредих съседите, нерядко и се храни поради кратките междучасия, и вече остава по пижама.
Сложи очила и методично се бори с килограмите, защото това се случва, когато прекараш 12 от 15,5 месеца в една стая пред монитор. И Ви уверявам, че не е единствена, нито пък най-пострадалата – много родители споделят за нервни кризи, паник атаки, влошено общо здравословно състояние, потиснатост и депресия у децата си.
Каня и Вас – да присъствате на един учебен час и да си представите приблизително
11 изминали учебни месеца (изключила съм коледна и пролетна ваканция, няколко национални празника)
х
средно 4,3 седмици/ месец
х
средно 32 учебни часа на седмица
=
1538 такива учебни час
и да ми кажете колко още според Вас може да издържи?
С уважение,
Мануела Манолова
Много родители на деца в тази възраст си задават същите въпроси и те – засега – остават без конкретни отговори, а решенията изглеждат половинчати и недомислени. Накрая отговорът на всички въпроси ще се намери извън България. Защото тези деца все някога ще приключат с прогимназиалното и гимназиалното си образование и няма и да искат да чуят да продължават с българската образователна система.
Може би ще харесате
Още от Животът с деца
Кралицата на реда се предаде пред хаоса, създаван от децата ѝ
Кралицата на реда Мари Кондо се е предала пред хаоса, генериран от собствените ѝ деца. Това признава самата тя в …
Не всичко е толкова страшно, колкото изглежда
Какво се случва с теб, когато трябва да чуеш диагноза, за да обясниш на себе и на околните някои от …
Играта на децата ще спаси света
Ако заглавието ви се струва пресилено, изчакайте да обясним. Първо, очевидно е, че ние няма да спасим света. Извиняваме се …