Тези дни най-обсъжданото музикално събитие в България безспорно беше клипът на Рита Ора, заснет в Перник, квартал „Тева“, София, квартал „Дружба 1“ и Бузлуджа.
Рита Ора, която е от албански произход, е световна поп звезда. Тя планирала да снима клипа в Прищина, но впоследствие решила да избере по-интересните локации в България, както и български танцьори, помощник-хореограф, технически екип от България и въобще – да работи с куп хора, докато е тук, а после да извади парче, което се върти навсякъде по света.
Какво по-хубаво, ще кажете вие.
Да, ама не. След излизане на клипа голяма част от българските зрители останаха потресени и разочаровани ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ. Недоволството си е традиция на Балканите и след разгорещения спор дали лютеницата е по-истинска от айвара, днес сме сърдити на Рита Ора.
Ето ги основните забележки на българската аудитория към нея:
Защо така посяга на българската носия, не я ли е срам?
Истината е, че това е косоварска носия, както самата Рита Ора твърди, защото тя е от Косово. Направена е от косоварския дизайнер Валдрин Сахити, който е известен със сватбените си и традиционни рокли. За голяма изненада, Рита Ора счита, че не само не се подиграва на косоварската традиция и носия, ами отдава почит на корените си и е щастлива да го направи.
Защо ѝ е къса полата, не я ли е срам?
Очевидно не я е срам, даже по мое мнение, е секси. Никога не съм вярвала, че нещо наплетено на една кука, като мильо под формата на чорапи, може да изглежда секси, но Рита Ора си е такава. Каквото сложи, все е секси.
А и искам да напомня, че сме 2021 година, къси поли се носят от десетилетия по тия земи. И самите ние, бидейки жени, носим къси поли. Просто не са част от носия, а част от офисно костюмче, което е двеста пъти по-скучно.
Защо Рита Ора подкъсява традиционна носия, това не е ли пошло?
Не знам защо много българи така комплексирано подхождаме към темите за носиите, но дрехите по света, традиционни или исторически, отдавна не са теми табу.
Преди 300 години, когато нашите баби са си шиели празничните носии, във Франция шивачки са шиели със същите старание, изящество и труд фантастичните рокли на дамите от двора. В тях също са се съдържали символи и ценността им е неоспорима.
В днешно време българската жена умира на сватбата или на бала да се облече като принцеса с воали, обръчи, тюл и кристали Сваровски – всички, идващи от западноевропейската традиция на обличане. Понякога тези рокли са много къси отпред, а понякога са прозрачни. Това е съвсем в реда на нещата, стига да е хубаво.
Но, не дай си боже, някой да реши да направи съвременен вариант на носия с къса пола. Чуждата традиция не е проблем, нашата е. Всъщност, да видиш традиционни облекла, преработени в съвременен вариант, е страхотно, особено когато са направени добре.
Хубавите неща са устойчиви във времето като, разбира се, се модифицират спрямо естетиката и нуждите на новите поколения. Балканските носии са изключително красиви и няма нищо лошо да продължат да живеят в съвременен формат. И би било страхотно да мога да имам пола като на Рита Ора, защото хем е красива като балканска носия, хем е съвременна и интересна.
Защо Рита Ора така ни излага и се снима в Перник и „Дружба“, където е грозно, а не се снима на крепостта Царевец например или пред шадраваните на Народния театър?
Първо, Рита Ора не иска да ни излага. Това не е заговор. Тя се снима там, където ѝ харесва. Вероятно там, където обстановката ѝ напомня детството, или там, където счита, че заобикалящите гледки отговарят най-честно и почтено на визията на Балканите, и в частност на нейния роден край.
И за голяма изненада, това не е крепостта на Царевец, ами си е пернишкият квартал „Тева“. Какво вижда Рита Ора в тоя квартал е нейна работа. Важното е, че ѝ харесва и го смята за реалистична и достойна сцена на нейната песен.
Сигурно има причина да сме толкова възмутени. За разлика от Рита Ора нашите естрадни и фолк звезди обичат да се снимат пред кичозни хотели, на Занзибар и в клиники за естетични процедури. Това не е осъдително, но може би издава редица комплекси, които ни пречат да стигнем до световната сцена. Защото, докато ние се снимаме на шадраваните на Дубай, Албания извади куп световни звезди, които правят хитове за целия свят.
За нас уличната култура не е ценност
Това, което идва от бедните квартали, панелните блокове и мръсните дворове, не е повод за гордост, а за срам. Но може би е редно да не се срамуваме повече.
Може би не е лошо да спрем да се срамуваме, че сме си подкъсили носиите, които обичаме, и че идваме от някой блок в Кюстендил. 90% от съвременните звезди се гордеят с гетата, от които са дошли, защото са се преборили за по-добър живот, и с радост се връщат много пъти на местата, откъдето са започнали – в клипове, филми и в думите си.
А иначе, гледах интервю с българския хореограф и две от балерините от клипа на Рита Ора. Всички споделиха колко работлива, дисциплинирана и сериозна била таз голяма звезда. Как си научила всички движения и стояла в студа и дъжда цял ден да работи без гък да каже. И даже ѝ било хубаво, защото, както тя се изразила, си го носела в сърцето.
От всички интервюта, коментари и цитати разбрах, че за Рита е било страхотно преживяване да снима у нас. Така го описва тя. Ще ми се и ние да сме сравнително доволни от нея.
Може би ще харесате
Още от И аз съм човек
Риана и втората ѝ бременност като за Суперкупа
Риана е истински майстор на това да разкрива бременността си по впечатляващ начин. Първата ѝ бременност обяви със снимка …
Какво прави мъжът ми толкова време с телефона в банята?
Така зададен въпросът от заглавието не предполага кой знае колко различни отговори. Авторката на този текст, която предпочита да е …
Отпуск заради менструация – супер на теория
В края на декември долната камара на испанския парламент прие първия по рода си в Европа закон за отпуск при …