Предучилищният етап на детството е свързан с активен период на познание на заобикалящия свят, осъзнаване на собственото „аз“, както и на лесна социализация. Децата се запознават с културни, морални и етични стандарти. Всичко това определя основната цел на образователния процес в детската градина – създаването на условия, благоприятни за формирането на личността на детето. И ефективен начин това да се случи е включването на децата в дейностите.
Целта е да се даде възможност на всяко дете за инициатива. Това предполага познание, творческо осмисляне на околния свят и разбиране на себе си.
Защо активността е важна
Дейностите дават възможност на децата активно да опознаят света около себе си, да опитат силите си, да придобият опит. Те се водят спрямо първоначалното им желание. Но децата в предучилищна възраст далеч не винаги са ориентирани към резултата. Специалната стойност на дейностите се крие във факта, че има двупосочен процес. Развивайки се, детето се учи да извършва по-сложни действия. Освен това то се потапя в условия, които стимулират неговото развитие.
Например развитието на речта – каквото и да прави детето, то придружава заниманието си с думи. С помощта на речта децата разкриват причините за поведението, изразяват целите на своите действия.
Освен това се учат да творят и правят неща в екип с други деца. Нещо, което рядко се случва когато са в домашна обстановка.
Различните видове занятия в детските градини са свързани с когнитивно развитие, развитие на речта, социално-комуникативно развитие, физическо, художествено и естетическо развитие. Те обикновено се осъществяват чрез комбинации от форми на дейности, които изпълняват конкретна мисия в зависимост от възрастта.
И все пак – малко от дейностите ще развият у детето талант, който то наистина притежава. Много деца мечтаят да са художник, певец или танцьор, но нямат ни най-малка дарба за това. Тогава какъв е смисълът?
Смисълът е, че всяка форма на занимание е полезна
В детската градина малкият човек иска да опита силите си във всичко, което мине пред полезрението му. Вижда балерина – иска да е балерина. И това не означава, че ще стане балерина. Причината е, че огромна част от децата нямат необходимото търпение, за да постигнат кой знае какъв резултат. По това време най-силен при малчуганите е интересът и желание те да бъдат равнопоставени.
Детето е очаровано от процеса, а не от резултата. В същото време очаква положителна оценка, похвала, одобрение на представянето му по време на тези изяви. Чувството за гордост на детето в постиженията му се проявява още на 3-годишна възраст, веднага щом е открило собственото си „аз“. Съответно е много важно да похвалим детето и да му поверим задача, която е по силите му.
И все пак – не всичко наведнъж
Дори и да искате да запишето детето на всички дейности едновременно – ограничете се. То не може да смогне да поеме всички нови неща. Нека да има едно занятие за движение – някакъв вид танц например. Да има и чужд език. А третото занятие е важно, само ако сте забелязали някакъв изявен талант – примерно детето вече е прослушано от музикален педагог и той смята, че това е бъдеща певица или певец – тогава му дайте къде да се изявява. Или ако имате традиции в изкуствата у вас, нормално е да го запишете и на рисуване. Но не претрупвайте програмата му. То учи непрекъснато куп други неща и му трябва време да играе. Неговото основно обучение сега са часовете игра.
Възможно е детето да опита няколко различни форми. Или да се отказва, на следващата година пак да се записва. Основно децата се ориентират и по това, къде ходят децата, с които си играят. Ако го привлича рисуване, но там е самотно – детето ще спре да иска да ходи. Тези занятия, освен развиващи и забавни, са и социални.
Разнообразието от видове и форми на дейностите
Предучилищната подготовка обхваща онези дейности, които са осъществими на определена възрастова фаза. В ранното детство е необходимо да се овладеят действия с предмети. След това идва ред на играта, креативността и умствените действия, насочени към решаване на проблем.
Всеки възрастов период се характеризира с преобладаване на едни видове дейности над други. Преобладаващият вид е най-влиятелен, поради което се отличава като водеща дейност. Например това е времето, в което е най-добре да се започне чужд език.
Колективната форма предоставя други възможности. Детето вижда какво правят връстниците, забелязва какви действия са одобрени и във въображението му се формират модели за подражание.
Игрална активност
През повечето време детето е заето с игри. Ролевите игри са особено важни за предучилищна възраст. Действайки според правилата на ролята, детето развива въображение, владее нормите на общуване, научава се да контролира поведението си.
Играта подготвя предучилищното дете за следващия вид приложение на неговите сили – за художествено-продуктивна дейност.
Художествено-продуктивна дейност
Чрез индивидуални дейности детето създава истински продукт, който може да бъде показан на другите или оценен. Тези дейности включват рисуване, моделиране, изработване на апликации и др.
Характеристиките на дейностите се крият във факта, че чрез изобразяване или моделиране предучилищното дете получава многостранен материал за развитие на възприятието. То трябва да разбере размера и формата на обекта, да измисли как да ги покаже на лист или в модел. Детето развива възприятието за цвят.
Творческа дейност
В детското творчество много зависи от това доколко детето притежава средствата и методите за превръщане в образи и моделира всичко, което вижда, чува и чувства.
Има много малко такива методи и средства на разположение в предучилищното обучение. До 6-7-годишна възраст детето учи много: да рисува и изрязва хартия, да си представя изображения, да прерисува, да запази идеята за замислена композиция и да я създава последователно.
Изящни изкуства
Тук са включени рисуване, моделиране, изработване на апликации. Децата са по-често привлечени от самия процес, а не от резултата. Няма значение, че понякога получават само хаотични линии и кръгове. При тези неумели действия се формират ръката и техниката на рисуване на движения, визуално възприятие, усещане за цвят и хармонични цветови комбинации.
Практикувайки рисуване, детето овладява пространството на листа. На 5-годишна възраст то вече няма да рисува всичко подред на един лист, а ще поиска нов – един за снежния човек, а друг – за поляната с цветя. Детето разбира, че създаването на рисунка изисква изграждане на композиция.
Изработването на апликации дава на детето първата идея за симетрия. Симетрията се превръща в откритие за предучилищна възраст, когато от сгънат лист хартия се изрязват снежинки, листа и други елементи от апликативния сюжет. С тази практика децата развиват способността да виждат симетрия в заобикалящия ги свят.
Музикални и танцови дейности
Музикалната дейност рядко се споменава в контекста на развитието на предучилищна възраст. В същото време тя е активно присъстваща и важна тема в живота на детето. Децата започват да реагират на музиката рано, формира се възприятието за музикални звуци и ритъм. Децата в предучилищна възраст са щастливи да изпълняват танци на музикален съпровод. Развиват се музикални способности и музикален слух.
Уроците по танци оказват значително влияние върху двигателното и общото развитие на детето. То запаметява и изпълнява движения в даден ред, научава се да разпределя вниманието между прякото изпълнение на движенията и наблюдение на треньора или танцовите партньори. В същото време се развива способността за възприемане на зрително-двигателния образ. Докато овладява танцовите движения, детето може да бъде креативно и да създаде свой собствен танц.
За финал – не се дразнете при отказ
И така – записали сте героят или героинята на няколко обучителни форми. То се справя добре, но в един момент отказва да посещава каквото и да е. Основното правило, което трябва да води родителите е следното: не се дразнете. Щом детето се е отказало от дейностите, има причина. Може някое друго дете да го притеснява или може преподавателят да няма подход. Не го насилвайте! Ако преди това музиката му е харесвала, но сега не иска да пее,а вие го тормозите, то може да намрази всякакви инструменти и пеене. Детето проявява независимост, осъзнава своите нужди и родителите трябва да се съобразяват с тях.
Може би ще харесате
Още от 3+
Първото колело на детето
Децата много обичат разходките, игрите и тичането в парковете, но най-силните положителни емоции за тях идват от колелото. Карането на …
Инатът и други филми на ужаса при тригодишно дете
В древна Индия казвали: „До петгодишна възраст детето е вашият цар. От пет до десет - твоят слуга. От десет …
Ревността на първото към второто дете
При появата на второто дете много родители забелязват проблеми с първото и изпитват известни затруднения как да постъпят, ако в …