Ако имате профил в Инстаграм, а е почти невероятно да нямате, сигурно сте попадали на селфита на познати и непознати хора, които изглеждат абсолютно феноменално. Толкова са красиви, че са чак неузнаваеми – гладка кожа, никакви бръчки, красив тен, бели зъби… въобще, това не е приятелката ви Мария, а някакво божество!

Само че, вие все пак си познавате приятелката и знаете, че на живо тя не изглежда точно така. Както, между другото, и почти всички други хора в социалните мрежи, включително и вие. Всъщност, броят на хората, които публикуват необработени селфита сигурно е пренебрежимо малък на фона на всички останали, които променят снимката (понякога до неузнаваемост). Най-много филтрите за промяна на образа обаче се използват от подрастващите момичета и именно сред тях се забелязват най-силно негативните ефекти от масовия селфи перфекционизъм – неувереност и нехаресване на собственото тяло и външен вид.
В опит да обговори тази глобална тенденция и да окуражи момичетата да бъдат по-уверени, още през 2004 година световноизвестният бранд Dove лансира кампанията “Dove Self-Еsteem project”. 17 години по-късно, проектът е достигнал до над 60 милиона млади хора в повече от 142 страни в света, а крайната му цел е до 2030 г. да помогне на ¼ милиард млади хора да изградят доверие към тялото си.

В момента обаче, повече от всякога, младите хора и особено момичетата по целия свят падат жертви на нереалистичните представи за това какво е да си красив. Това се случи почти неусетно и малко като на игра – именно благодарение на всевъзможните опции всеки да редактира своите снимки, докато накрая добие желания и мечтан вид.
Тенденцията момичетата да имат все по-ниско самочувствие под натиска на „перфектната“ красота в социалните мрежи е изключително тревожна и Dove отговарят на нея с новия си филм, наречен Reverse Selfie (Изкривеното селфи) – продукция, която посочва най-големите последствия от дигиталното самоизкривяване.
В двудневното онлайн събитие Behind The Filter, проведено миналата седмица, компанията събра бюти блогъри и влогъри, психолози и инфлуенсъри от цял свят, в мащабен разговор за това как социалните мрежи и нереалистичния свят, който те разкриват, увреждат младите момичета и жени.
Много от участници в събитието признаха, че също са били „увлечени“ от модата да изглеждаш перфектно в социалните мрежи, което се е отразило пагубно на живота им в реална среда. Много от младите момичета, които имат ниско телесно самочувствие, започват да се подлагат от ранна възраст на стриктни диети, развиват хранителни разстройства и им отнема години да възстановят самоувереността си.
Статистиката в тази посока е показателна:
50% от младите момичета по света нямат самочувствие по отношение на тялото си, като в някои групи липсата на самочувствие стига до 90%, което се отразява пагубно на желанието им за социализиране;

70% от момичетата сравняват собствения си външен вид с този на инфлуенсърите;
40% признават, че не могат да отговорят на стандартите за красота;
80% пускат селфита с цел социално одобрение и положителни коментари;
50% смятат, че не изглеждат добре без филтър.
Специалисти по психология и поведение предупреждават, че всичко това води до депресии, лошо настроение и ниска самоувереност сред младите момичета. Според програмата Dove Self-Еsteem инструментите за редактиране на изображенията, които някога бяха достъпни само за професионалисти, в момента са в ръцете на всяко момиче по света, което може да промени външността си до неузнаваемост, докато лежи на леглото в собствената си стая.
След една година на пандемия, преминала за почти всички деца в онлайн среда, ситуацията е още по-тревожна. И въпреки че повечето инструменти за ретуш са забавни, дългосрочно у много момичета те водят до изкривяване на представата за това какъв е естественият им вид, а много от тях признават, че колкото по-дълго време редактират своя снимка, толкова по-ниско е самочувствието им впоследствие.

Ако имате дъщеря тийнейджърка, сигурно сте наясно за какво става дума – повечето млади момичета публикуват изключително и само селфита, обработени с всевъзможни филтри, а под тях се изсипват купища коментари и лайкове. Dove Self-Еsteem е проект, който е насочен именно към родителите, и предлага различни образователни ресурси, наречени „Неповторимото ми Аз“.
Можете да си ги изтеглите още сега и да се ползвате от тях, за да водите конструктивен разговор с детето си по отношение на образа им в социалните мрежи. В България проектът се провежда в партньорство с „Академия за родители“ и „Асоциация родители“, а екипът на Dove организира обучения за подобряване на самочувствието сред деца и подрастващи.
През март бяха организирани първите 3 онлайн обучения с ученици в София, а още такива предстоят с деца от други части на страната. Предвидена е и поредица от уебинари за родители, на които ще бъдат обсъдени темите за влиянието на социалните мрежи върху живота на тийнейджърите.
Специално проучване, направено в България, показва и тенденциите сред младите момичета у нас – 62% от момичетата на възраст 10-17 години биха използвали филтри и приложения, за да променят начина, по който изглеждат на своите снимки.
1 от 10 момичета между 10 и 17 години се е случвало да пропусне училище заради негативни коментари в социалните мрежи, 73% от момичетата биха взели решение да не публикуват снимка, ако не изглеждат достатъчно добре на нея, а 59% от момичетата имат нужда от одобрението на приятелка, преди да публикуват снимка.
Една от най-тревожните данни е по отношение на сравняването на момичетата с инфлуенсърите – 33% от тийндейджърките смятат, че не отговарят на стандартите за красота, налагани от инфлуенсърите в социалните мрежи, а 29% от момичетата се чувстват по-малко красиви, когато гледат снимки на инфлуенсъри и знаменитости в социалните мрежи.
Може би ще харесате
Още от Полезно и важно
Рак на гърдата: истини и митове
Може и да сте го пропуснали в безкрайния поток новини за цената на тока и газа, изборите, преговорите за ново …
За гръбначните изкривявания при деца и ползите от изправителната гимнастика
Правилната стойка по време на стоене, ходене и работа не се дава на човек по рождение, а се придобива. Тя …
Спечели стипендия от Майко Мила и учи aMBA в The Business Institute
Чували ли сте латинската сентенция, че трябва да се учи не за училището, а за живота? Е, и да не …