Не веднъж сме споделяли с вас истории за силни жени, които са чупили калъпа на стереотипа за ролята и мястото на женския пол в обществото. Разказахме ви за велики българки в „Райна Княгиня – революционер и… първата българска акушерка!“ и „Донка Комитката, била се в три войни – има и такива жени!“. Както и за някои от жените по света, които са били първи в своята област във „Велики първи жени“.
А днес ще ви запознаем с разказа на Messy Nessy за едни дами, които дотолкова не ги е свъртало, че са взели една торба неща, метнали са се на двуколесното си превозно средство и са обиколили света. Сами. За първи път. И хич не ги е интересувало какво им говорят, въобще не са се спирали пред глупости, а са последвали порива на духа си и са разбивали шаблони с размах. Вижте ги, вдъхновете се, правете каквото ви харесва и мачкайте и вие!
–––
Честит месец на историята на жените. Още една причина да пиша за невероятни човешки същества, които по случайност са и жени. Това, което най-много ме изумява в историите на жените, които искам да ви споделя днес, не е фактът, че са имали смелостта да се научат да карат мотор или велосипед, или да станат част от култура, доминирана предимно от мъже. По-скоро естествената им смелост да карат в непознатото, през света – без сигурността да имаш партньор, без удобството на технологиите (особено без сателитна навигация), без да има първенци в областта, които да проправят пътя. Имената, историите и лицата на тези жени трябва да бъдат запомнени и преразказвани отново и отново. Защото техният кураж е нашият двигател за по-добро бъдеще. Да тръгваме…

© Елспет Биърд
Елспет Биърд ме поведе в търсене на жени, които са тръгнали по пътя си сами на две колела. Съвсем накратко – на 24 години става първата англичанка, която обикаля света с мотоциклет – тръгва през 1982 г. и за 3 години изминава 54 000 км.

© Елспет Биърд
Тя започнала своето пътешествие от Ню Йорк, след като качила на кораб и превозила от Англия мотора си – BMW R60 от 1974 г. – за който сама спестила пари, докато работела в лондонска кръчма.

© Елспет Биърд
След като минала през Канада, Мексико и Калифорния, Елспет отново качила мотора на кораб до Сидни, а после до Сингапур и Тайланд, където преживяла инцидент, от който се възстановила при местно семейство, което я приело.

© Елспет Биърд
Влязла в Пакистан с фалшиво разрешително, след което през Турция се върнала отново в Европа. Елспет е мой тип приключенец – говорим на един език, когато става дума за пътуване.
„За мен пътешествието не е карането на мотора“, казва тя на VCC в интервю за марката дамски облекла. „Пътешествието е в случките, в преживяванията, в хората, които срещаш, местните, които срещаш. Ако си фиксиран в преследването на синята или розова линия на екрана… няма нужда да спираш, за да те упътят…“

© Елспет Биърд
„Имах страхотни моменти, когато спирах да питам местните, а те ме канеха на чаша чай и накрая оставах да пренощувам. Тия неща не ти се случват, ако си вглъбен да следваш права линия до хотел, който си резервирал от проклет телефон.“

© Елспет Биърд
Преди да поеме на своето пътешествие, Елспет пробва да привлече някакъв интерес от страна на медиите, които отразяват моторните спортове. Но в усилията си се изправя пред стена от шовинизъм, недоверие и незаинтересованост. Едва наскоро невероятната ѝ история добива популярност, защото решава да напише книга за пътешествието си.

© Елспет Биърд
„Моята история – кутия с дневници, записки, всичко – седеше в един шкаф в продължение на 30 години […] Бе част от живота ми… и никой никога нямаше да научи за нея“.
Вижте и това страхотно интервю с Елспет.
И това ме накара да се зачудя колко ли такива истории са останали неразказани.
Запознайте се с Ан Франс Дотвил – френска журналистка и писателка, едновременно безстрашна и очарователна – която през 1973 година, на 28-годишна възраст, вероятно е била първата жена, която сама обикаля света на мотоциклет. Или поне никой все още не е разказал своята предшестваща история.

Колекция Дотвил
Със своето Kawasaki 125 тя изминала 20 000 км на три континента. Три десетилетия по-късно получава имейл от френската модна къща Chloé, с предложение да бъде муза на колекцията за 2016 г. Това подклажда нов интерес към историята ѝ и Ню Йорк Таймс споделя истории от пътешествията на Ан Франс:
Махнали ѝ да спре от един автомобил, излязли три деца , и започнали да ѝ задават въпроси за нея самата, за живота ѝ и за грима на очите ѝ. („Винаги гримирах очите си“) „След това отпрашиха по-бързо от мен. Десет километра по-нататък отбиха встрани от пътя и пак ме спряха. „Забравихте ли нещо“, попитах. А те казват „Ами чудехме се дали си момиче или момче“. Дотвил се смяла от сърце.

Колекция Дотвил
На въпроса дали някога я е било страх да пътува сама, отговаря: „Да, но в един момент осъзнах, че сама жената е изключително защитена. Веднъж спуках гума в Афганистан и видях трима мъже да слизат от един камион. Единият ме хвана за раменете и ме накара да седна, а другият ми направи сянка, докато третият смени гумата! Вероятно доста неща са се променили оттогава, но живях в страхотно време“.
Но толкова по-трудно ли е днес?

Беси Стрингфийлд
Нека вземем историята на Беси Стрингфйлд – афроамериканка с любов към Harley Davidson. Живяла през 30-те години на ХХ век – десетилетия преди Движението за граждански права – непрестанно обикаляла САЩ и дори се състезавала в мотоциклетни състезания за мъже (отказват да ѝ дадат награда, защото е жена).
Докато преследвала страстта си към двете колела в страна, в която по това време било почти невъзможно за тъмнокожи граждани да се придвижват свободно, а линчуването все още е било легално, Беси излагала живота си на постоянен риск.

Беси Стрингфийлд
Когато мотелите ѝ отказвали стая, което се случвало твърде често, нейният Harley Davidson се превръщал в легло, якето ѝ – във възглавница, а паркингите на бензиностанциите – в хотелски стаи. Бели мъже в пикап нарочно я събарят от мотоциклета ѝ, а дискриминацията не е чужда и на пътна полиция.
Въпреки всичко Беси пътува през почти всеки щат в САЩ, както и в Европа, Бразилия и Хаити. Тя ги нарича „пътешествия на късмет“, защото хвърля монета над отворена карта. Където падне монетата – там е следващата цел. Страхът, опасенията и извиненията просто не са достатъчно сериозно оправдание за нея.

Ани Коен Копчовски
Но нека се върнем и още по-назад към времето, когато моторизираните возила все още не са били достъпни. През 1856 една свободомислеща латвийка от еврейски произход, имигрант в САЩ, става първата жена, която обикаля света с велосипед. Името ѝ е Ани Коен Копчовски, също позната като Ани Лъндъндери. Всичко започва с един облог, когато двама богати мъже от Бостън се хващат на бас, че няма жена, която може да обиколи света на велосипед.
Ани вероятно била най-нетипичната жена, която се приела предизвикателството, най-вече защото за първи път се качила на колело едва няколко дни преди началото на пътешествието. Също така била омъжена майка на три малки деца и еврейка в държава, в която антисемитизмът процъфтявал. Тя успяла да намери спонсор, който ѝ платил 100 долара, в замяна на които трябвало да прикрепи табелка с надпис „Londonderry Lithia Spring Water” (марка изворна вода) и да се представя с името Ани Лъндъндери по време на пътешествието.

Ани Коен Копчовски
Тя тръгнала от Бийкън Хил, Масачузетс и стигнала до Чикаго, където обновила части от велосипеда си и заменила една от роклите си за мъжки спортен панталон. След това се качила на френски кораб от Ню Йорк до Хавър, Франция, където велосипедът и парите ѝ били конфискувани. Не бил достатъчен бюрократичния саботаж, ами и френската преса започнала да списва груби статии за нейната поява.
След като в крайна сметка преодоляла спънките, Ани карала от Париж до Марсилия с превързано наранено стъпало, качено на кормилото. Тя се качила на параход до Сидни, като ѝ оставали само 8 месеца да се завърне в Чикаго. Минала през Александрия, Шри Ланка, Индия (където ловила тигри с немски кралски особи), Сингапур, Сайгон, Хонг Конг, Шанхай и Нагасаки, където се твърди, че я вкарали в японски затвор с прострелна рана.

Ани Коен Копчовски
Ани Лъндъндери отплавала от Япония за Сан Франциско, откъдето поела с велосипеда към Аризона. За малко не загинала в инцидент с избягал кон и каруца, от който два дни кашляла кръв в болницата. В Айова си счупила китката, след като се разбила в стадо прасета и носила шина до края на пътуването, когато през 1895 г. се прибрала у дома. След всичко това тя заслужено взела наградата си от 10 000 долара и публикувала свидетелство за подвизите си в New York World със заглавие „Най-удивителното пътешествие, на което жена е поемала“.
По-късно в статия за приключенията си като „Нова жена“, тя пише: „Аз съм журналист и „нова жена“, което значи, че вярвам в способностите си да сторя наравно всичко това, което и един мъж може да стори“.
Може би ще харесате
Още от Водещи
Нели и някои последици от тормоза в училище
„Името ми е Нели и съм жертва на пластичната хирургия. Ако не познавате някой, който има пет ринопластики и си …
Мамо, имаш сопол!
Теодора Илиева вече ни разказа за любовния си живот в Tinder. Сега на дневен ред е разказ за дъщеря ѝ, …
Не казвай на децата, че се запознахме в Tinder
Днес на гости ни е Теодора Илиева, която ще ни разкаже за живота си в Tinder. Тя знае, че ако …