Да пазаруваш с деца е едно от нещата, които няма как да разбереш, освен ако не си го изпитала на свой гръб. Верятно бездетните ни читатели се чудят как е възможно нещо – едно отскачане до магазина за мляко да се превърне в двучасов турнир по крещене? Повечето майки обаче кимат с разбиране, защото знаят от първа ръка за какво иде реч.
Разбира се, пълното шопинг фиаско не е нормата за повечето родители, не се случва винаги и на всеки родител, то по-скоро е най-лошият възможен сценарий. Майките знаят какво да сложат в чантата, кога да отидат и – най-важното – в кои недружелюбни към семейства с малки деца магазини да не стъпват.
Американската организация American Young Families е провела изследване през 2016-та година за тенденциите и навиците в пазаруването на младите родители в САЩ (в САЩ около 32 милиона американци пазаруват всекидневно, помислете върху това!), в което са участвали майки на възраст между 28 и 45 години. Резултатите от проучването показват, че майките всъщност обичат да пазаруват, но при определени условия.
Споделяме с вас някои ключови заключения и съвети от това изследване, защото макар да е проведено в САЩ, намираме прилики и възможности и у нас. Споделете вашето мнение за съветите към магазините, както и свои идеи как ходенето на пазар с дете може да е приятно и спокойно преживяване.
Проблемът, за който всички майки са единодушни, е, че на практика майките на малки деца имат едва няколко възможности за пазаруване на места, където децата са добре дошли. За жалост, повечето вериги магазини на дребно не показват достатъчно разбиране и съпричастност към потребностите на огромна част от клиентелата си – родителите на малки деца.
Майките, които са в отпуск по майчинство или гледат детето/децата си у дома, са под голямо напрежение от ангажименти около отглеждането на детето/децата, всекидневните им занимания, ангажименти около детска градина или училище и т.н. Тези майки имат нужда от малко помощ, когато отиват да пазаруват за дома и семейството си заедно с малкото си дете или деца.
Ето петте промени, на които пазаруващите майки биха се радвали, защото ще облекчи преживяването „с деца на пазар“:
Лакомство или занимавка
Много семейни ресторанти отдавна са зарадвали и улеснили родителите, като дават на скучаещото дете моливи и хартия или картинки за оцветяване. На някои места дори предлагат лакомства за детето, комплимент от заведението. В някои банки на клиентите с деца се дават близалки или бонбон. Защо в магазините няма такава практика? Да дадеш на едно дете нещо разсейващо, колкото и да е малко, ще го държи ангажирано поне за известно време. Дали е блокче за оцветяване, близалка или проста играчка ще направи чудеса за майката и от изнервящо препускане между щандовете на една изпотена майка и крещящо дете пазаруването ще се превърне в приятно преживяване.
Пространство за игра или четене
Ясно е, че идеята да се задели и оборудва пространство за игра на деца звучи стряскаща и скъпоструваща на повечето магазинери и собственици. Но ако проявите творчество, дори и някой ъгъл с рафтове с детски книги би бил от огромна помощ за родителите, които имат нужда от няколко свободни минути, за да напазаруват. Няма нужда да влагате огромни усилия в оборудване, игрални автомати, инсталации за игра или басейни с топки. Направете вместо това стратегическа маркетингова точка с (рекламни) детски играчки, книжки или филми, които се продават вътре в магазина.
Количка за пазаруване, наистина подходяща за деца
Когато пазарува, родителят е изправен пред два избора – да бута количка за пазаруване от студен, твърд метал, която никак, ама никак не е забавна на детето му, или да го сложи в онова подобие на състезателна пластмасова конструкция, която прази маневрирането между щандовете пълен кошмар, да не говорим, че това чудовищно недоразумение никак не е удобно за целта, за която искате да го ползвате – да ви закара продуктите от щанда до касата (или до паркинга). Със сигурност трябва да има някаква златна среда между студената метална клетка на колела и пластмасовата „състезателна“ сглобка. Сигурно някой някога някъде е измислил количка, която е лесна за бутане, удобна за сядане на дете, има кош за продукти и отпред има нещо занимателно, което да държи вниманието на детето ангажирано.
Широка тоалетна и място за кърмене и повиване
Инциденти, свързани с всякакви физиологични нужди, са критичните фактори, които могат напълно да съсипят опита за пазаруване. Да се справяш с малко дете, омазано с… абе, няма да казваме с какво, което пищи и се тръшка на обществено място, направо може да съсипе нервната система на всеки човек и изцяло да заличи желанието и намерението ни да ходим на пазар с дете или да посещаваме конкретен магазин. Когато една майка знае, че конкретен магазин или марка разбира нуждите ѝ и предлага начини да я облекчи, напълно може да промени мнението и усещането ѝ по време на пазаруване. Тоалетна с достатъчно големи размери, в която може да влезе родител с детето си, и спокойно помещение, отделено от тоалетните, в което майката може да повие и нахрани детето си, са два отличителни белега, които ще накарат една майка да предпочете конкретен магазин пред друг.
Паркоместа за семейни коли
Да извадиш от колата детето и да го сложиш пак, със столчето, коланите и всичко останало, си е вече достатъчно изнервящо и изморително упражнение. Особено ако става дума за повече от едно деца, или за дете с увреждане или дори за спящо бебенце. Да осигуриш паркоместа за семейства променя усещането и нагласата за пазаруване. Сещаме се само за един магазин в София, който предлага маркирани специално паркоместа за семейства. Магазинерите у нас едва ли осъзнават колко губи бизнесът им, защото на една заета и уморена майка не иска да търси къде да паркира, за да може да отвори достатъчно широко вратата, да извади детето или децата, после да има къде да остави количката за пазар наблизо, да прибере покупките, пак да закопчае детето или децата… Повечето големи вериги магазини, които имат собствен паркинг, биха могли да маркират като „семейни“ няколко места в близост до входа/изхода или асансьора и мястото за оставяне на колички – гарантираме, че повече семейства с деца ще предпочетат да пазаруват там.
Големите вериги магазини, особено чужедстранните, наистина полагат усилия да бъдат „всичко за всеки клиент“, но наред с рампата за хора с увреждане, гласовите съобщения и фотоклетките на входната врата, трябва да осъзнаят една масова характеристика на клиентелата си – заетият и уморен родител. Ако положат усилия да разберат потребностите на заетата майка или баща, и намерят начин да облекчат малко пазаруването им, магазините ще се превърнат в забавно, дружелюбно място, на което майки и деца ще искат да се върнат отново.
Може би ще харесате
Още от Животът с деца
Мамо, имаш сопол!
Теодора Илиева вече ни разказа за любовния си живот в Tinder. Сега на дневен ред е разказ за дъщеря ѝ, …
Първокласник в Испания
Дарина Рангелова е редовен гост в Майко Мила. Текстовете ѝ покриват всякакви сегменти от живота, което е съвсем нормално, защото …
Не всичко е толкова страшно, колкото изглежда
Какво се случва с теб, когато трябва да чуеш диагноза, за да обясниш на себе и на околните някои от …