В Майко Мила!, знаете, се опитваме да говорим доста по темата за правото на жените да работят, да бъдат независими и да управляват сами живота си, а особено много ни интересуват примерите за успешни предприемачески проекти, основани и развивани от жени.
Майко Мила! също е един дързък предприемачески проект, направен от две жени – Елисавета и Красимира, които трябваше да родят, за да се съберат и да направят това, за което са мечтали. Година по-късно вече имаме още двама сътрудници, но проектът завинаги остава сърцето и душата на всичките ни усилия и работим буквално денонощно за неговото разрастване.
И точно защото лично сме изпитали сладостта от това да видиш как идеята ти се превръща в работещ бизнес, и знаем колко удовлетворителни са трудът и усилията, стоящи зад всичко това, искаме да дадем малко сила на всяка жена, която копнее да тръгне по своя път и да постигне всичко, за което е мечтала.
Съвсем логично, когато получихме предложение да пътуваме до Берлин и Анкона, за да се запознаем лично с няколко жени, развили свои бизнес проекти, не без помощта и на финансиране от ЕС, приехме без да се замислим.
Днес ще ви разкажем за тях – но не просто защото са интересни, а защото могат да бъдат пример и повод за много други жени да се осмелят, да рискуват и да опитат да реализират онова, за което мечтаят, но не смеят да започнат.
С този текст ще ви разкажем как от една простичка идея се стига до многомилионен бизнес и пазарен дял, съпоставим с този на големи играчи, като Amazon.
Ще ви разведем из историята на Tausendkind – онлайн магазин за детска мода, играчки и мебели, базиран в Берлин и създаден през 2010 година от Катрин Вайс и Анике фон Гагерн.
Срещнахме се с Катрин и Анике в офисите на Tausenkind, където разбрахме какво е да стартираш бизнес от нулата, как се осмеляваш да рискуваш и да си зарежеш сигурната работа и какво им коства да бъдат едновременно работещи бизнес дами и майки на децата си.
Как започва всичко?
Анике и Катрин дълго време работят заедно в една и съща компания – международната консултантска фирма МакКинзи. В екипите на компанията няма много жени и с течение на годините те стават близки.
През 2010 година, докато пият кафе и си говорят, Катрин повдига пред Анике въпроса, който я вълнува напоследък – мечтата ѝ за развие малък онлайн бизнес. Казва ѝ, че търси хора, които да работят с нея по проекта и я пита дали може да ѝ препоръча някого.
„Не исках да правя това сама, а в същото време търсех човек, с когото да ми е приятно, защото щях да прекарвам с него повече време, отколкото прекарвам с мъжа ми“, обяснава Катрин.
Тогава Анике, съвършено неочаквано и за нея самата, взима най-спонтанното решение в живота си до този момент и казва:
„Защо да не съм аз?“
Така, на една маса, в едно кафене, се ражда бизнес, който само след 7 години ще е толкова голям, че ще заема пазарен дял, съпоставим с този на гиганти в е-търговията, като Amazon.
Анике отдавна търси идея, която да развие като собствен бизнес, защото предприемачеството винаги я е вълнувало.

Катрин в офиса на Tausendkind.
„Доста от моите приятели имаха деца и все се налагаше да търся подаръци за тях по различни поводи. Моите подаръци винаги бяха най-скучните, а тези на опитните майки– супер интересни. Тогава ги попитах откъде намират толкова хубави и идейни подаръци, и се оказа, че в Германия не можеш да намериш хубави играчки онлайн. Нямаше такова място. Тогава си казах – това е бизнес идея! Да направиш възможно всички хора да пазаруват наистина яки неща онлайн, без да са експерти по детски подаръци, е много яка бизнес идея“, казва Катрин.
По това време, и двете нямат деца. Сега, през 2017-та, имат общо пет.
Същата вечер Анике се прибира вкъщи и хвърля бомбастичната новина, че напуска перспективната си работа в МакКинзи, за да развива… онлайн магазин за детски стоки.
„Ти луда ли си? Защо???“, каза мъжът ми, а аз му отговорих:
„Мисля че това е правилното решение“.
И двете признават, че получават непрекъсната и безрезервна подкрепа от мъжете си. Разчитат много на човека до тях, за да могат да организират добре всекидневните задачи.
„Когато едновременно раждаш пет деца и основаваш компания, нали разбирате, че имаш нужда от подкрепа от тези, с които споделяш живота си?”, казва Анике и допълва, че в живота им има доста напрегнати моменти и проблеми във всекидневен план. Като например дните, в които бавачката е болна, единият трябва да пътува до Южна Германия, а другият има спешна среща с инвеститори.
Тогава се стига до приоритизиране на задачите и двамата спешно трябва да преценят кой може да си отложи срещите и да остане вкъщи.
„Понякога това е той, друг път – аз. Винаги опира до това да се правят компромиси в трудни ситуации“, обобщава Анике.

Анике сред дрехите и колегите ѝ в Tausendkind.
В безоблачните дни пък 4-годишната ѝ дъщеря отива на градина, а по-малката, която е на 1 година, остава вкъщи с бавачката, тъй като в Германия е трудно да намериш ясла за много малки деца и се налага наемане на бавачка. За чистенето вкъщи също се грижи друг човек.
С какво предприемачеството се различава от работата като служител?
И двете признават, че основаването на компания не е най-правилният път, ако си решил да оптмизираш живота си и да живееш по-лесно. Анике споделя, че работи повече отпреди, но, за сметка на това, е много по-гъвкава в режима си – работи, когато предпочитам да го прави, и фактът, че може да си тръгне, когато реши, за да изкара няколко часа с децата си, е много важен за нея.
„Това нямаше да ми е възможно в консултанския бизнес или в която и да било друга работа. А сега никой не ме пита „Ти наистина ли си работила 10 часа днес?“. Това ме прави щастлива“.
Разбира се, работата и бизнесът се отразява и на децата им.
„Ако не работехме нищо, щяхме да имаме повече време за тях, а ако работехме нещо друго – нямаше да сме толкова щастливи“, обобщава ситуацията Катрин, но за нея важното е, че сега децата им виждат родителите си щастливи и разбират, че работата е важна за тях.
„Децата чувстват дали родителите им са щастливи и наистина не е чак толкова важно колко време прекарваш с тях (стига наистина да не е прекалено малко), а това време да е пълноценно, и детето да вижда, че родителите му са щастливи и спокойни. Защото те усещат, когато майка му и баща му са неудовлетворени“, обяснява Катрин.
Според Анике времето, прекарано с децата, наистина трябва да бъде такова – посветено изцяло на тях. Без телефони, без лаптопи и работа.
„Това са 2 часа сутринта, и два часа вечер – малко време е и искам наистина да съм с тях. От друга страна дори не мога да си представя да не работя! Така че се научих да приоритизирам“, казва тя.
Бизнесът – от малка демо версия на сайт до мащабен онлайн магазин
Tausendkind стартира с двама души персонал и офис, поместен в дома на Анике. Сега имат голям офис, в който работят над 100 човека, а за последните 12 месеца сайтът има 21 милиона евро оборот.
Основателките му смятат, че все още имат място за растеж в Германия, тъй като броят на децата там расте, растат и разходите по тях, а пазаруването онлайн се увеличава.
Финансирането на идеята им отнема около 10 месеца и доста разговори с различни типове инвеститори – бизнес ангели, институционални инвеститори, хора, които никога не са инвестирали, но смятат идеята им за работеща.
„В началото, когато почти няма какво да покажеш, освен бизнес план и идея, най-важното беше екипът. Разбира се, инвеститорите гледат и идеята, както и пазара. Но екипът е много важен“, разказва Катрин.
Първите фрийлансъри, работещи в компанията, са финансирани с техни лични средства, с които Катрин и Анике плащат заплати и купуват първия инвентар.
След това двете отиват при кандидат-инвеститорите и показват какво са постигнали до момента – малка демо версия на онлайн магазина и двама-трима души персонал.
„Те видяха, че сме сериозни, че работим, и вече имаме нещо направено“, обяснява Катрин.
И двете професионално идват от среда, в която има предимно мъже, и смятат, че това им е помогнало да бъдат много по-уверени, когато започват да търсят инвеститори за Tausendkind.
Финансирането от Европейския съюз пък получават през Европейския регионален фонд за развитие, и в частност през IBB (Берлинската инвестиционна банка), която е държавна и 50% от фондовете ѝ идват от ЕС.
Банката е много голям и надежден инвеститор в Берлин, и осигурява не само финансиране, но и допълнителна ценна логистика – помощ в намирането на конкретен експерт, одитор и т.н. Като размер на инвестицията, банката прави това, което правят и частните инвеститори, тоест не инвестира свръхголеми суми, но пък, за сметка на това, е стабилен и надежден партньор.
Сред останалите инвеститори има както големи фондове, така и отделни хора, включително и служител на компанията, който инвестирал част от наскоро получено наследство.
Към момента Катрин и Анике притежават само част от компанията, но не мажоритарния пакет. Това теоретично означава, че инвеститорите биха могли да ги изключат от бизнеса, но, както те самите обясняват, „истината е, че след 7 години, в които се занимаваме с Tausendkind, всички са наясно, че компанията се движи от основателите си“.
„Не искам да кажа, че няма да има Tausendkind, ако нас ни няма, но ние до такава степен стоим зад идеята, че инвеститорите винаги ни питат какъв е нашият план и колко дълго възнамеряваме да стоим в този бизнес. Мисля, че силата ни е в начина, по който ръководим компанията и в експертизата ни“, казва Анике, а Катрин допълва, че всеки служител в компанията им знае много повече от тях в конкретната си област.
„Ние нямаме големи знания в нещо определено, просто знаем достатъчно от всичко и го събираме“, обяснява тя.
„Инвеститорите не искат да притежават компанията за векове напред, така че нещата могат да се обърнат – може да изкупим техните дялове или пък да дойде трети инвеститор и да купи всичко. А и компанията може и да бъде продадена, но това не означава, че ние ще си тръгнем. Просто истината е, че този бизнес нямаше да е възможен без инвеститори“, допълва тя.
Засега основателките на Tausendkind не планират голямо разрастване навън, въпреки че магазинът действа също на територията на Австрия и Швейцария. Обмислят евентуално отваряне на онлайн магазин във Финландия, но генерално смятат да инвестират в развитието си в Германия.
„Ние непрекъснато търсим инвеститори, защото почти никога не получаваш цялата необходима инвестиция наведнъж. Ако искаш растеж, трябва да финансираш растежа, особено в електронната търговия – това означава разрастване на екипа, техническо оборудване, инвентар“, казва Катрин.
По думите ѝ, има три фактора, на които дължат разрастването си: инвестицията в разработване на собствена система за проследяване на потребителско поведение и събиране на данни (тоест, какво прави потребителят, когато влиза да пазарува, кои са предпочитаните секции, които посещава и какво е поведението му в сайта), силният маркетинг и партньорите – брандовете, които представят в сайта си.
Освен че представят стотици известни и по-малко известни марки, след внимателно анализиране на предпочитанията на клиентите Катрин и Анике решават да създадат и свой собствен бранд за детски дрехи, които хората търсят целогодишно.
Имат собствен екип от дизайнери, както и супер професионално оборудвано фотографско студио в офиса, където техният фотограф снима всеки продукт, за да осигури еднакво качество на снимките.
Сега двете са насочили поглед към разработване и на собствена линия детски мебели и развиват нови категории продукти в Tausendkind.
А какво означава Tausendkind ли?
„Нищо! Това е комбинация между „хиляди“ и „деца“. Измислихме името на Коледа, на 26-ти декември. Седяхме вкъщи със семейството, всички бяха уморени, преяли… и в този момент аз обявих: „Сега е моментът да измислим име на проекта ни!“. Казах им какво искам да съдържа името и така се появи Tausendkind”, връща лентата Катрин.
И двете признават, че Tausendkind е променил живота им, но, за съжаление, доста жени в Германия нямат този шанс. Смятат, че несигурността, страхът от поемане на риск, излизането в несигурна среда и незнанието какво те чака там спира много жени от това да се хвърлят в нещо ново и свое.
„Ние имахме 8 години топ опит в предишната ни компания. Имахме и лични пари, и бяхме сигурни, че ако не се справим, ще си намерим работа някъде. Мисля че е привилегия да имаш възможността на някакъв етап в живота си да кажеш „Ще пробвам, ще рискувам!“, и да инвестираш в това“, завършва Катрин.
*********************
Жените съставят 52% от европейското население, но само 30% от тях се наемат да започнат свой предприемачески проект. Европейската комисия се стреми да стимулира потенциала на жените предприемачи, като инвестира в тяхната креативност и предприемачески дух. Повече примери и информация за иновативни проекти, финансирани и подкрепени от ЕС, както и за жените (и мъжете) зад тях, можете да откриете в страницата на кампанията investEU.
Европейският съюз непрекъснато се опитва да създаде правилните условия за генериране на работни места, да стимулира икономически растеж и да създава всякакви възможности за развитие на гражданите в страните-членки. Един от начините това да се случи е инвестицията в местни проекти, които имат потенциал да бъдат ефективни за страната, в която се развиват. Тези проекти получават подкрепа през различни програми, като Инвестиционния план за Европа – така нареченият “План Юнкер”, както и “Хоризонт 2020”, Европейския социален фонд и Европейския фонд за регионално развитие.
Ако имате идея за свой проект, търсите възможности за европейско финансиране или имате други въпроси в тази област, можете да се получите повече информация от сайта на Представителството на ЕК в България, както и да се обърнете към Информационното бюро на Европейския парламент в България.
Ние пък очакваме вашите страхотни истории за бизнес идеята, зад която стоите, и с удоволствие ще разкажем за вас, жени, които имате собствен бизнес. Ако сте жени-предприемачи, и искате да ни разкажете повече за вас и проекта ви – пишете ни на имейл maikomilabg@gmail.com.
А тези, които още се чудят – рискувайте. Няма да съжалявате!
You might also like
More from Аз
Велико и страшно е да надраснеш себе си – и се случва след 40
Не, не е криза на средната възраст, а момент, в който осъзнаваш, че нямаш нужда от оценката на околните. Тъкмо …
Една (не)обикновена баба. Моята.
В последно време, когато се налага да пазим дистанция от възрастните си роднини и близки, сякаш все по-често си даваме …
Апел към цвета на нацията по случай отварянето на парк
Скъпи сънародници, уважаеми граждани и жители на столицата!!! Дори и тези, които си отидохте за Великден до майкини и после …