Двама от петима български тийнейджъри не умеят да разбират текста, който четат, да анализират информация и да я приложат в друг контекст. Това означава, че много деца не могат да използват наученото в училище в реални ситуации. Докато много родители се притесняват, че една от причините за този проблем е прекалената употребата на електронни устройства, Искра, Яна и Деси смятат, че смислената реакция не е да се борим с новите технологии, а да ги използваме като коз в детското развитие. И създават КНИГОВИЩЕ.
Образователната онлайн платформа се основава на характерни за електронните игри подходи, които увеличават желанието за участие и затвърждават способността на децата да осмислят прочетения текст. Чрез онлайн игра на въпроси и отговори върху прочетени книги, платформата насърчава удоволствието от четенето и създава общност. След като прочете дадена книга, детето може да влезе през профила си и да отговаря на въпроси, като всеки верен отговор му носи точки. Децата могат да се състезават с компютъра, с останалите в класа си, с други читатели на същата възраст, да се включват в различни предизвикателства и да качват нива – и така да се борят за награди чрез четене на книги.
Днес в поредицата, в която ви представяме финалистите на ПРОМЯНАТА, говорят две от създателките на проекта КНИГОВИЩЕ Яна Генова и Искра Джанабетска. Третият човек в екипа е Десислава Гаврилова, която от няколко живее във Виена, където в училището на малкия ѝ син се използва дигитална платформа за стимулиране на четенето от ранна детска възраст. Вижте какво ни разказаха създателките на българския вариант на платформата и не забравяйте, че можете да гласувате за своя фаворит в най-голямата социално-отговорна инициатива на Nova Broadcasting Group в партньорство с Фондация Reach for Change-Bulgaria до 4 февруари тук.

Като професионалист в сферата на книгите, Яна (вляво) е виждала стотици инициативи в подкрепа на четенето в много различни държави. Искра пък има над 10-годишен опит с проекти в сферата на образованието. В работата си тя общува с деца и младежи от различни социални групи и вижда, че именно четящите деца са най-успешни, независимо в каква сфера искат да се развиват.
Деси, от която тръгва идеята за Книговище е дългогодишен инициатор и ръководител на проекти и организации в сферата на културата
– Как дойде идеята за проекта?
Както често се случва, най-добрите идеи се появяват в пикове на майчински неволи и вълнения. Деси попада на резултатите от PISA и на смущаващото заключение, че 42 % от българските деветокласници са функционално неграмотни. Същевременно синът й чете книга след книга, в училището му децата си говорят за книги, за идеите в тях и всичко това със съдействието на една платформа с въпросници върху детските книги. И така, 1 + 1 прави Книговище.
– Как събрахте екипа?
Споменахме, че родителските неволи са извор на онези висши сили, на които са способни само майките. И докато едни деца поглъщат книгите на килограм, други в неделното почистване в детската стая изравят изпод матрака заедно със скритите бонбонени обвивки и книгите, които били (уж) изчезнали. А понякога имаш и от двата вида деца по едно в дома си.
Тогава си е направо готово експериментално поле за Книговище. Особено ако майката от 10 години се занимава с проекти в образованието или пък, в другия случай, е човекът, който от 20 години прави проучвания и управлява инициативи в полето на литературата и превода. Имахме стимула. Деси ни събра на пица. Познаваме се добре отпреди, но никога не бяхме работили заедно по нещо толкова голямо.
– С какви препятствия сте се справили досега?
Едно от основните препятствия, е финансовият ресурс. Открихме обаче много доброволци, както и приятели, които ни направиха много отстъпки в създаването на платформата – структура, дизайн. Идеята вдъхнови неочаквано много хора с различни ценни умения, които ни помагат в съживяването на Книговище. Насочиха ни към обучението на Reach for Change за социалното предприемачество и към конкурса на Промяната.
– Ако спечелите конкурса, как ще използвате наградата?
Ако станем измежду първите трима, финансовите средства ще ни помогнат да произведем по-бързо повече съдържание в Книговище и да стигнем до повече хора. Ще напишем и качим в сайта въпросници към нови 1500 книги и ще представим Книговище на поне 100 учители от началния курс.
Предстои ни официално стартиране на платформата. На 21 януари пускаме демо-версията. Предстои ни представяне пред училища и широка общественост. И тук медийната подкрепа на Промяната е много важна, така че повече хора да пробват Книговище и да повярват, че умението за осмислящо четене е важно за децата им. В този процес Книговище може да им е много полезен съюзник.
– Бъдещи идеи, свързани с проекта?
В не толкова далечно бъдеще мислим да развием Книговище и в посока на медийната грамотност, тъй като в днешния ден, когато всеки човек може да е медия, е важно децата от рано да изграждат умение за ползване на информацията.
– Какво ви даде ПРОМЯНАТА дотук?
Промяната ни даде страхотни инструменти, през които да организираме по-осъществимо замислите си. Срещна ни с други като нас, които намират енергия да действат и да решават проблеми.
Всъщност това беше удивителен етап в развитието на идеята – бяхме подтикнати да си зададем много важни въпроси, за които да измислим решение. Има нещо много оптимистично в този подход – кара те да мислиш, че няма неразрешим проблем, а само незададен въпрос. А това е невероятно мотивиращо.

Още финалисти в ПРОМЯНАТА:
Симона и Крум, които вдъхновяват най-малките да изследват света
Екатерина и Наталия и тяхната революция в храненето
Ивайло и Михайло, които учат децата да сглобяват вятърни турбини
Може би ще харесате
Още от Животът с деца
Kак образователната система проваля децата
Днес д-р Бояна Петкова е в Майко Мила с текст, посветен на опита ѝ като родител на невронетипично дете, и …
Какво да сготвя и дали ще го ядат? Да спрем да се чудим
Знаете ли кой е вечният въпрос? Не е кое е първо - яйцето или кокошката; не е въпросът за смисъла …
Спят ли децата?
Преди време по молба на консултанта по детски сън Мария Йонова предложихме на вашето внимание една анкета за детския сън …