Майка съм на дете, чийто баща загубихме. На детето беше отпусната месечна пенсия, която аз от 4 години получавам на гише в кварталния пощенски клон. Не особено голяма, защото таткото ни почина млад, с малко трудов стаж. Но добре, че не разчитам на нея, а имам нормална работа, която ни издържа. Месечната заплата пристига по картата ми винаги навреме, на определена дата, без закъснение и без съмнения кога точно (разбира се, от международна фирма).
Пенсията обаче ни е отпусната и често очаквам малката сума да допълни бюджета, защото детето ми е вече ученик, а това са си неговите пари, от баща му, които неизменно държа да използвам само за негови нужди, а те вече не са малко.
Как я получавам? На второто или третото ходене минимум, защото не е ясно, кога ИМА ПАРИ.
Предполага се, че това трябва да е в рамките на работното време на пощенския клон, според график за изплащане, който е изготвен според годината на раждане на пенсионираното лице.
В графика за изплащане на пенсии, чинно закачен на вратата на пощенския клон, няма дата за получаване на пенсия за починал родител. Има дати – от 7-о до 20-о число всеки месец, когато са изредени годините на раждане на всички пенсионери по старост и болест.
Графикът завършва с: родени след 1956 – до края. Възможно е, разбира се, от Български пощи да ми кажат, че за получаване на пенсията на детето, трябва да използвам последната дата 20-и, тъй като и детето, и баща му са родени след 1956 г. Но не е точно така.
Ако 20-и е твоята дата, това нищо не значи. Важното е да уцелиш момента, в който „ИМА ПАРИ“. В интерес на истината, когато тези пари ги има, пощенските служителки не са ми отказвали изплащане, стига да не е през първите няколко дни.
Така или иначе, трябва да ИМА ПАРИ. А има познайте кога – сутрин, когато има и достатъчно пенсионери, които могат да чакат НА ОПАШКА. Пари има и когато излязат сметките за парното, защото тогава много пенсионери от едното гише за пенсии, отиват на другото да си платят съвестно сметката.
Пари обаче няма точно на 7-и и няколкото дни след 7-и – тогава трябва да има за най-възрастните.
Ако до 20-и си ходил 2 или 3 пъти, защото не може да се разкарваш до пощата всеки ден, за Бога, и е НЯМАЛО ПАРИ, чакаш другия месец, защото си изпуснал момента, когато е имало (ПАРИ и ОПАШКА).
Цитирам съвет: „Идвайте след 15-ти, 16-ти, защото, като са ни малко парите, трябва да има за най-старите“.
И така – получаването на пенсия се издига в месечен ритуал по сноване до пощенския клон, за да уцелиш щастливия момент да ИМА ПАРИ или пощенската служителка да се сети, че вече те е връщала поне веднъж и да се смили да задели от този дефицитен ресурс.
На въпроса ми какво да направя, след като не ми е удобна тази система, получавам отговор, че може да си избера друг клон или да ходя в събота. Но защо ми е да си избирам друг клон, след като те са ми най-близкият и като в другия клон системата е абсолютно същата?
И защо ми предлагат да идвам в събота, когато опашката е още по-голяма и парите свършват още по-бързо, вместо като майка, която отглежда сама детето си, работейки, да отида поне в почивните дни в парка.
Защо тези пари не са на разположение ВИНАГИ в работното време на пощите? На всяка дата? Предполагам, за да не се налага в клоновете да се оперира с големи суми – все пак сме стабилна държава…
Българската държава не се интересува, какво може да направи за гражданите си, на които ДЪЛЖИ тези суми. А лесно може да им ги предостави за ползване по един разумен начин. Например на дебитна карта? О, не! Ако детето е под 18 години, повечето български банки отказват да му открият разплащателна сметка, защото нямало лична карта и те нямали право. Можело било да се открие сметка, но не разплащателна, а спестовна, от която детето да тегли след навършване на 18. Или можело, ама майката, за да тегли суми, ѝ трябва съдебно решение. Колко прогресивно!
НО имало митични български банки, които можело да открият сметка. Запитване в 5 банки в квартала опровергава този слух. Обаждам се в НОИ. Надявам се, че след 4 години, може пък нещо да се е променило и искам съвет. Госпожата е много любезна и изчерпателна. Потвърждава, че имало такива банки, просто трябва да открия някоя – за съжаление, тя няма право да ми препоръчва конкретна.
Отново обикалям 3 банкови клона. В два от тях ми предлагат нова услуга за деца навършили 7 години. В една не са изобщо сигурни дали може, но обясняват, че можело да се ПРОБВА с акт за раждане, но трябвало да им донеса решение от НОИ за отпускане на пенсия.
Подозирам, че има такова издадено, след като получаваме пенсия, но, честно казано, не съм особено сигурна къде е, тъй като обстоятелствата около многото документи и уреждането им от този период ми се губи.
Питам защо им е решение от НОИ. Трябвало да имат ОСНОВАНИЕ да открият сметка. Желанието на майката, която отглежда детето, което получава пенсия, явно не е достатъчно основание…
Значи, за да ПРОБВА банката да открие сметка на детето (доста хипотетично ми прозвуча служителката), аз трябва да се разкарам два пъти до НОИ, за да получа документ, който, според мен, никак не касае банката, и би трябвало да може родителят да декларира произхода на сумите и банката да знае откъде ѝ пристигат всеки месец.
Е, не. Скоро детето навършва 7 и ще се възползвам от услугата на една от 2-те прогресивни банки в района, които не ми искат свидетелство за девственост на прабаба ми!
А ако става въпрос за по-малко дете? И населено място, в което има една или николко банки? И на майката ѝ предстои да ходи още 18 години до пощенския клон, често с детето за ръка, да чака на опашка, най-често в работно време (защото те и пощенските служители излизат в почивки – всички едновременно) и накрая да се обяви, че парите за днес свършили… Да дойдем утре по-рано – разбирай сутрин, когато има, какво? – ОПАШКА!
Тази система е абсурдна, унизителна и нечовешка. Не само за възрастните хора, които са си броили стотинките до датата за получаване на пенсии, а после са докретали до пощенския клон на -15 или +35 градуса, за да почакат на опашка и да им кажат, че парите са свършили. Пенсионерите поне имат опция да получават пенсията си по карта от всяка банка. Друг е въпросът срещу какви такси за теглене и обслужване. Доста са тези, които предпочитат да спестят тези суми и да чакат всеки месец пред пощенския клон, по график, сякаш парите са купони за хляб и олио и не може прости финансови операции да са уредени по удобен и евтин начин. Иначе аз съм съгласна да отделям за сметка и теглене, но нямам избор.
Написах това не заради себе си. Ако никой не говори за този проблем, ще има още десетки майки, които се разхождат по пощенски и банкови клонове ежемесечно, в продължение на години, в студ и пек, с деца за ръка, за да пребъде това велико достижение на цивилизацията – ОПАШКАТА в Българските пощи!!!
You might also like
More from Животът с деца
Математиката: новият национален спорт в търсене на нормално образование
Автор: Андрей Любенов, баща на четвъртокласник Поредният сезон от математическия календар отново даде ясно да се види колко далеч е началното …
Да поговорим преди „клик“ да стане вик за помощ
Как родителите могат да минимизират рисковете от сърфирането в интернет. И как да разпознаят дете, което е в беда, и …
Кей-поп идол – олимпийският спорт, който те превръща във войник, ако не те убие
Един на всеки 700 души на кастинг за следващата голяма кей-поп група стига до тренировъчна програма. В нея за няколко …