Are you OK, bro?

0
Методий и Владимир, които ви гледат изпитателно, защото още не сте отишли на лекар!

Преди няколко дни в Майко Мила! повдигнахме темата за мъжкото здраве – напълно непопулярна и необговорена в България. Стартирахме с текста на Петър Хераков „Говори с него“, следвайки глобалната инициатива Movember, тръгнала от Австралия и посветена на идеята да се говори много и открито за основните здравни проблеми, с които мъжете се сблъскват – рак на простата, рак на тестисите, депресия и самоубийство.

У нас въпросът за мъжкото здраве наистина не е особено известна кауза, но за създателите на брандовете Brave creation и BradabratМетодий Иванов и Владимир Балканов, идеята зад Movember се превърна в лична и социална иницатива.

Двамата предприемачи се обединиха и решиха да се обърнат към мъжете в България и да ги попитат „Are you OK, bro?“, превръщайки въпроса в мащабна кампания за по-силна и масова обща здравна профилактика сред мъжете.

И за да стимулират всеки, който има желание да участва, предлагат следното – да сподели визията на кампанията с хаштаг #areyouOK, защото няколко от споделилите ще получат награди от двата бранда.

Днес ще ви разкажем повече за двамата инициатори на кампанията – Методий и Владимир, в едно интервю за мъжките проблеми, тревоги, отговорностите към здравето и страха от това да идеш на лекар.

*********************************

Разкажете с две изречения нещо за себе си?

М: Последните няколко години се занимавам с развиване на брандове за дрехи с дизайни на български артисти, т.нар. „градска мода“.

В: На 34 години съм и се занимавам с производство на мъжка козметика и аксесоари за поддръжка на брада.

Как стигнахте до идеята за инициативата?

М: С Влади наскоро се заговорихме по темата, основно как никой от мъжете у нас не се интересува, особено младите. Покрай работата си ние сме в постоянен контакт с тях и виждаме как стоят нещата. Няма и много информация по темата. Постоянно плашат хората с какви ли не черни новини и измислени проблеми, а реалните опасности и възможни мерки за предпазване са някакси табу.

В: В това отношение сме доста по-изостанали от жените, които в последните десетилетия положиха много усилия и резултатите в обществото са налице – на практика всички, от 14-15 годишни момичета нагоре, са информирани по въпросите на женското здраве, ходят на профилактични прегледи за рак на гърдата, обсъждат свободно и редовно тези свои проблеми.

Самите вие отидохте на лекар да се прегледате, нали?

В: Разбира се! Наскоро посетих уролог за консултация и преглед на простата. Здрав съм и се радавам, че се прегледах!

М: Аз още не съм, но планирам да го направя.

Една от идеите на „Movember“ и „No shave November” е да се говори за наследствените болести и за това, че когато има такава болест в семейството, трябва да обръщаме повече внимание на себе си в тази посока. Вие имате ли в семействата си история на заболяване, което може да бъде унаследено и обръщате ли му внимание?

М: Точно от тази област – не, но от друга – да. Става дума за диабетната болест. Имам едно наум и си следя ежегодно кръвната захар.

В: Не, но на всеки 2 години си правя задължителните профилактични прегледи и медицински изследвания. При мен проблема беше свързан с липсата на физическа активност. Друг глобален проблем!

Защо мъжете толкова мразят да ходят на лекар? Страх ли е или от небрежност?

В: Според мен причините – освен страх и небрежност, са и липса на средства или време, както и недоволството към здравната ни система.

М: От една страна, всеки се мисли за безсмъртен и изобщо не ходи на лекар, само в наистина краен случай – това е част от културата ни, от манталитета. От друга страна, е съобразяването със средата – какво ще кажат аверите? В общия случай, ще се почнат някакви тъпи подигравки, подмятания, насмешка. И точно това отношение искаме да променим, защото реално проблемите могат да бъдат сериозни.

Вие сте здрави и двамата. Как според вас може да се мотивира човек, който е напълно здрав да участва във вашата кампания?

М: Всеки е здрав, докато не се разболее от нещо. В повечето случаи това е нещо нормално – отиваш на лекар, взимаш лекарства, оправяш се. Но понякога може да се окаже, че си закъснял, и това да ти се отрази крайно негативно, или направо фатално.

Адски е тъпо да си отидеш, само защото не си обърнал достатъчно внимание на здравето си, независимо по какви причини.

В: Да, особено когато от теб не се изисква кой знае какво усилие – да отидеш веднъж на година-две на преглед, за да провериш дали си ОК. Или ако си под 30, да накараш баща си да отиде да се прегледа, или дядо си. Това важи и за жените – накарайте мъжете до вас да го направят, нали ги обичате?

М: И като минимум да подкрепите кампанията, за да научат повече хора и профилактиката да стане нещо нормално. В крайна сметка, може да спасите нечий живот с едно споделяне – малък, но смислен жест, който нищо не ви струва.

Разбираме, че ще раздавате награди. Какви точно и как може да се участва?

В: Всеки от споделилите поста за кампанията с хаштаг #areyouOK ще участва в томбола за награди, която ще направим в края на месеца. Ще наградим 10 участника с козметични продукти от BRADABRAT – 4 вакси за мустаци, 2 масла за брада, 2 балсама за брада и 2 сапуна за брада и тяло.

М: Наградите на Brave creation ще бъдат 10 тишърта с посланието на кампанията – „Are you OK, bro?“ и една допълнителна награда – тишърт с някой от дизайните ни по избор.

Но най-голямата награда ще е да се окаже, че всички са здрави.

Facebook коментари

Добави коментар