11 признака, че си в компанията на високофункционална депресия

0
Снимка Tiago Bandeira – Unsplash

И преди сме говорили за депресията и смятаме, че е необходимо да се обсъжда максимално темата, за да сме наясно всички – и тези, които страдат, и тези около тях – с какво се сблъскваме. Може да видите и предните ни текстове Скъпи, депресирах се!, Даниела в страната на следродилната депресия, Депресията не пита кога ни е удобно да дойде, Следродилното изтощение може да трае 10 години!, както и Нещо наистина не беше наред, след като родих.

Свързана с раждането или не, депресията е състояние, което не бива да бъде пренебрегвано. Ако подозирате, че вие или ваш близък човек минава през това, обърнете се към някого, споделете, подайте ръка, помогнете на себе си или друг, преди да е станало твърде късно.

Днес споделяме подробен очерк на един по-особен вид психическо състояние – високофункционалната депресия. Наглед на страдащите от високофункционална депресия всичко им е наред. Може би дори имат успешна кариера, усмихнати и енергични са, имат висок социален статус. Но понякога точно тези хора също страдат от депресия, която е малко по-различна от утвърдения стереотип. За това състояние разказва Ани Райт – американски психотерапевт, който специализира в сферата на психичното здраве на жените и момичетата и е посветена на тяхната лична и социална трансформация.

——-

Ако ви помоля да опишете депресиран човек, как си го представяте? Някой, който всекидневно има проблем със ставането от леглото? Пак се обажда в офиса, че е болен, защото няма сили да излезе и да общува с хора? Някой, който се изолира от всичките си приятели и спи по 10 – 12 часа на ден? Някой, който не може да спре да плаче и се чувства безнадежден?

Бихте ли си представили готина и образована жена, която живее в големия град, има чудесна работа, куп приятели и още повече реални причини да се гордее с името си, но всяка сутрин се буди с усещане за тревожност и вътрешен натиск да продължи да бъде „перфектна“ и „да държи всичко под контрол“?

Бихте ли си помислили, че това може да е онзи суперумен млад тип от поредната успешна стартъп компания, на чиято дисциплина и енергия толкова се възхищавате, докато всъщност отвътре той е опустошително самокритичен и неумолимо взискателен към себе си. И след работа се опитва да преглътне живота с едно – две питиета и няколко часа плейстейшън?

А бихте ли повярвали, че това може и да е онази вечно усмихната, компетентна и приветлива колежка, която изпипва всичко, но непрекъснато чувства, че се проваля и е изпълнена със страхове, че времето, и изобщо всичко, ѝ се изплъзва безвъзвратно?

Да си го кажем – вероятно няма да си представите тези хора. И, все пак, всеки от тях може да бъде идеалният пример за човек, който страда от „високофункционална депресия“.

Въпреки че не прилича на вездесъщия стереотип на депресията, тази диагноза носи значителни рискове, ако не бъде лекувана. Но именно защото хората, които си я носят на лягане и на ставане, външно изглеждат непоклатими, тя трудно може да бъде забелязана. Това води до липсата на способност да се определите като депресирани, както и до невъзможността да допуснете около себе си хора, които ясно да идентифицират състоянието ви. Или пък да изпитате съпротива при мисълта, че ви е необходимо лечение, заради стигмата, която тежи върху по-типичната депресия. И това е голям проблем.

Какво представлява високофункционалната депресия?

Като психотерапевт смятам, че това е модерен психологически термин за това, което е клинично известно като дистимия. Съгласно DSM-5 (Диагностичен и статистически наръчник за психични разстройства, Пето издание), дистимията е психично разстройство, което се характеризира се със следното:

„Депресивно настроение през по-голямата част от деня, в продължение на повече дни, отколкото e нормално, което е идентифицирано чрез субективно наблюдение или е забелязвано от други хора в рамките на поне две години, и включва наличието на два или повече от следните симптоми: липса на апетит или преяждане; безсъние или хиперсомния (повишена сънливост); слаба енергия или умора; ниско самочувствие; лоша концентрация или трудност при вземането на решения; чувство на безнадеждност.”

И въпреки че тези симптоми може да изглеждат диагностично подобни на симптомите, за които си мислим, когато си представяме тежко психическо разстройство, хората, които страдат от дистимия, може да нямат същите тежки нива на нарушено биологично и психическо функциониране, характерни за разпознаваемия тип депресия.

С други думи, ако някой се бори с дистимия, той все пак може да се изправи и да отиде на престижната си работа, да има романтична връзка, да публикува искрено щастливите си моменти в Instagram, редовно да се събира с приятели за коктейл след работа и като цяло да се справя с цялата логистика в живота си – минавайки за човек, който изобщо не е „депресиран“.

Отвътре обаче същият този човек може да бъде обзет от сериозен набор симптоми, които могат значително да понижат общото качество на живот, успеха в кариерата, взаимоотношенията – и в крайна сметка да се превърнат в още по-сложен здравословен проблем, ако не бъдат лекувани.

Как идва високофункционалната депресия: 11 признака от живия живот

1. Трудно ви е да изпитате радост
Нещата, които са ви доставяли удоволствие, вече не ви радват. Независимо дали става дума за съкровената йога или коктейл с приятелки – започвате да чувствате тези събития като бреме, което искате да избегнете; усещате го като усилие от своя страна, отколкото като нечия подкрепа.

2. Безпощадна критика към себе си и към другите
Изпитвате непреклонно недоволство към себе си, околните или към света като цяло. Мислите си, че сте пълен провал, че шефът ви е идиот, че партньорът ви е най-дразнещият човек на тоя свят, а животът е просто едно голямо бреме. Хронично негативен модел на мислене, с който просто не можете да скъсате.

3. Постоянно съмнение
Съмнявате се дали сте поели по правилния професионален път, дали връзката ви е стабилна, съмнявате се на-всяка-крачка-всеки-ден-от-живота-си, включително дали покривате критериите, присъщи за един пораснал индивид. Независимо дали този модел на постоянна неувереност е ситуационен или всепроникващ, ако усещате, че това е нещо, което можете да преодолеете, то е симптом.

4. Липса на енергия
Ако чувствате, че да преживеете този ден ще ви коства усилие, колкото да изкачите планина с раница, пълна с камъни, ако чувствате, че губите всякаква умствена, емоционална и физическа енергия, с която да избутате всекидневието – това може да е признак на високофункционална депресия.

5. Раздразнителност или прекомерен гняв
Избухвате заради малки неща – партньорът ви казал нещо нелепо, колега скапал някакъв проект, детето ви счупило любимата ви чаша за кафе… Ако наистина се дразните по начин, който не е пропорционален на събитието, и раздразнителността и прекомерния гняв са нещо, с което се налага да се борите, това, вероятно, е поредният знак.

6. Малките проблеми ви се струват огромни
Има ли ситуации, които преди по-скоро са ви разсмивали, а сега виждате как с тях идва краят на света? Приятел отменя плановете за почивните дни, чупите чиния или чаша, докато приготвяте закуска – и това разбива сърцето ви на стотици парченца. Стрес, който е непропорционален на сложността на ситуацията, може да се дължи на високофункционална депресия.

7. Чувство за вина, притеснения за миналото и бъдещето
Подозирате, че не сте избрали точната специалност в университета (ехе, ако бяхте записали инженерни науки вместо книгоиздаване), чудите се дали сте се омъжили за правилния човек, тревожите се кой ще се грижи за вашите, като остареят и т. н. Всички имаме тези притеснения, но ако чувството за вина и тревогите за вашето минало и бъдеще са доминиращи, това е повече от „нормална“ равносметка.

8. Разчитате на стратегии за справяне с живота все повече и повече
Ако смятате, че се нуждаете от все по-просторно време за себе си след работа и през уикендите, ако все по-често консумирате алкохол, лекарства, гледате сериали, или каквото и да било друго с цел да избягате от реалността, това определено може да бъде наречено депресия.

9. Безкрайна тъга
Изпитвате цялостно усещане за тъга без да можете да назовете точната причина, непрекъснато се бронирате с изкуствена усмивка, прикривайки онова коварно чувство за безнадеждност.

10. Търсенето на съвършенство
Обществото все повече толерира перфекционизма – високите оценки, влизането в престижен университет, добирането до най-добрата работа или позиция, стремежът, усилието, амбицията. Перфекционизмът обаче има тъмна страна, която превръща стремежите в нереалистични изисквания към себе си и изобщо в психологическа битка със себе си, когато не успеете да постигнете най-доброто, което сте си представяли.

11. Неспособност за почивка
Първото нещо, което правите след работа не е да се отпуснете вкъщи, а трескаво да започнете да чистите и подреждате. Ако все по-често изпитвате дискомфорт, когато не вършите нищо и не можете да управлявате времето си за почивка, поинтересувайте се дали не е знак за високофункционална депресия.

Рисковете

Проблемите с психичното здраве идват във всякакви форми и размери. И макар представата ни за човек, който не може да стане от леглото, не може да задържи работата си и има постоянни самоубийствени идеи, може да е една от формите на депресия, това не означава, че хората, които виждат себе си в списъка по-горе или в клиничното описание на дистимията, също не страдат от психично разстройство.

Високофункционална депресия крие следните рискове:

Първо, тъй като все още държите всичко по контрол, може да е по-трудно за вас и за другите, да забележите истинското умствено и емоционално напрежение, което изпитвате под маската на стабилния човек, за когото ви смятат. Летейки под обхвата на радара, вие и хората около вас се съмнявате в сериозността на онова, с което вътрешно се борите, защото в крайна сметка животът ви все още изглежда доста добре отвън.

Второ, като високофункционален човек вие вярвате, че с достатъчно усилия и воля можете да надмогнете всяко предизвикателство, с което животът ви сблъсква. Високофункционалната депресия обаче не просто лоша нагласа и не можете просто да „избягате“ от нея. Тя е биологично и психическо разстройство, което изисква адекватно и клинично подходящо лечение. И може би колкото повече се мъчите да избягате от себе си, вместо да потърсите подходяща подкрепа, толкова по-лошо могат да се проявяват симптомите.

Например, ако пренебрегнете наличието на високофункционалната депресия или дистимия, те могат да се развият в по-големи депресивни епизоди, където вашето биологично и психическо функциониране ще бъде по-тежко нарушено.

Също така, в опитите да се справите сами със състоянието си и да управлявате неприемливите си чувства, има риск да развиете коморбидни разстройства (диагностицирането на две или повече психични разстройства при едно и също лице).

Лечението

Въпреки че няма обособена причина, поради която някой да развие дистимия или високофункционална депресия, както и начин тя да бъде предотвратена, има няколко доказани способа за ефективно лечение: психотерапия и/или медикаменти. Психотерапията може да е толкова ефективна, колкото и медикаментите за лечение на депресия, и по-ефективна от лекарствата, предотвратявайки рецидив. За някои пациенти обаче, комбинацията от психотерапия и медикаменти ще бъде по-полезна от избора на само един от подходите.

Ако разпознавате себе си в тази статия, препоръчвам ви да потърсите терапевт, защото, преминавайки през всеки следващ ден с високофункционална депресия, все по-често ще изпитвате чувството, че строите пясъчна кула след пясъчна кула. Намерете помощта, която ви е необходима, за да изградите здрава и стабилна основа и за да продължите живота си по по-устойчив начин. Вие сте тези, заради които това си струва!

Facebook коментари

Добави коментар