В12 – какво е, къде е и хапе ли?

Не ви ли се е искало понякога, досущ като в рекламите на прах или хапче против диария, да се видите с приятелка в парка и да ѝ кажете:

Ани, изглеждаш толкова жизнеутвърждаващо! Изглеждаш като човек с изключителна памет и концентрация, а и венците ти са доста здрави, вижда се чак от Борисовата градина…, докато аз пак се влача унило по корем, треперят ми ръцете и понякога не си спомням как се казвам.

И тогава Ани да извади отривисто от чантичката си една кутийка и да каже – НЯМА ПРОБЛЕМ, ТЕОДОРА. ТРЯБВА ТИ ВИТАМИН %^%!!^%$$666 и пак ще рипнеш като младо агне със здрави венци и стабилни копита!!!

И да се окаже права, и вие наистина да рипнете като младо агне.

На мен например ми се е искало да срещна такава Ани, защото в днешно време се оказва наложително да си набавяме допълнително какви ли не витамини, за да можем да издеяним криво-ляво един нормален ден без да получим крампи, обложен език и скорбут. Налага се, защото просто няма храна, която да ни компенсира годините стрес, търчането и неспането, от които получаваме един куп състояния, синдроми, симптоми и, въобще – СКАПВАМЕ СЕ.

Така се скапваме, че започваме да се събуждаме по-уморени, отколкото сме били предната вечер (прибавете към това и небивалицата, наречена „лятно часово време“). Започваме да правим един куп глупости – прибираме горещата кафеварка в шкафа, опитваме да заключваме вратата с дистанционното, такива неща.

Всеки ден се връщаме по осем пъти да проверим дали е изключен котлонът – седем не са достатъчни, защото може сам да се е включил след последната проверка, копелето гадно (кръстила съм го Синдром на неодушевените предмети – когато започнем да ги подозираме, че правят разни неща сами).

Треперят ни ръцете, възпаляват ни се венците и ни се схващат прасците посред нощ, баш когато най-накрая сме успели да заспим. Въобще, превръщаме се в нещо, което нонстоп трепери, кърви и конвулсира.

Започваме да забравяме. Аз например не помня какво съм правила вчера. За онзи ден дори не говорим – даже се учудвам, че е имало онзи ден.

Изнервяме се. МАЛКО, ТАКА, СЕ ИЗНЕРВЯМЕ. Всички ни дразнят. Защо се бутат, сега, тия хора, закъде са се разбързали?

Забравяме си половината задачи за деня. Забравяме как се казваме. Боже, как се казвах??? Забравяме детето в яслата.

Депресираме се. Получаваме сърцебиене, немощ и желание да се оттеглим в пещера и там да изкретаме до края на скапаните си дни, защото НЯМА ДЕН СПОКОЙСТВИЕ В ТОЯ ЖИВОТ!!!.

Накрая си лягаме като пълни невротици, които за поредна нощ няма да могат да заспят, чудейки се това депресия ли е, лудост ли е или просто една безпощадна умора, която очевидно цели да ни изтреби бавно и мъчително, вместо да ни тресне отведнъж и да се приключи (тих плач върху възглавницата, да не чуят децата, мъжът, котката, съседите и Господ, който дебне само да си помислим нещо лошо, за да ни го прати като изпитание).

Ако ви звучи познато, а то сигурно ви звучи, искам да ви успокоя, че първо – не сте сами в страданието си – много сме, и второ – причината за цялата тази невроза, депресия, промени в настроението и всякакви физически и психически оплаквания може да се крие в нещо крайно прозаично, а именно – дефицит на витамин B12.

А сега ще ви разкажа за това колко е важен този витамин и колко недооценен може да е дефицитът му, заради който да се чувствате и изглеждате като напълно невменяеми.

Какво е В12?

Със сигурност не е подводница, нито секретна база за изследване на извънземни – това ви го гарантирам. В12 е един от 13-те различни витамини, от които се нуждае тялото ни, за да функционира правилно.

В много отношения В12 се държи като останалите 12 витамина, но има и някои важни разлики – той е по-труден за усвояване в достатъчна степен. Той е и единственият витамин, съдържащ следи от кобалт – откъдето идва и името му, кобаламин.

В12 се произвежда в храносмилателната система на животните и е единственият, който не можете да си доставите от растения, нито от слънцето. Растенията нямат нужда от него, затова и нито го произвеждат, нито го съхраняват. В12 се съдържа в много храни от животински произход – месо, риба, яйца, млечни продукти или храни, а ако не приемате такива, трябва да сте сигурни, че ядете храни, обогатени с В12, или пък да го приемате под форма на добавки.

Лошата новина обаче е, че дори да се храните с гореописаните продукти, нищо не ви гарантира, че усвоявате В12. Парадоксът всъщност е, че повечето хора с дефицит на В12 всъщност консумират големи количества от витамина – но организмът им не го усвоява или използва правилно, поради изключително сложния метаболизъм на витамина, който може да бъде прекъснат във всеки един момент.

Причините за дефицит на В12 са наистина много – от употреба на редица медикаменти, до различни състояния, като например:

♦ намаляване на стомашните киселини, атрофичен гастрит
♦ наличие на Хеликобактер пилори
♦ пернициозна анемия
♦ недохранване или непълноценно хранене
♦ болест на Крон
♦ възпаление на дебелото черво
♦ чернодробни заболявания

Някои от симптомите за тежък дефицит пък включват безчувственост на крайниците, изтръпване и слабост, проблеми с равновесието, нестабилна походка, световъртеж, забравяне, липса на концентрация, зрителни нарушения, крампи, импотентност, апатия, раздразнителност, депресия, параноя, изменения в характера, следродилна депресия, насилствено поведение, умора, бледост, преждевременно посивяване на косата, запек, диария.

И е много, много вероятно, ако имате едно или няколко от тези оплаквания, последната причина, за която вие или личният ви лекар да сте се сетили, да е дефицитът на В12.

Щетите могат да бъдат още по-големи, ако сте току-що или наскоро родила жена, която има дефицит на В12 – защото може и детето да развие такъв дефицит поради липсата му във вашата кърма. Експерти твърдят, че признаците и симптомите на дефицита на В12 при децата често напомнят тези на разстройствата от аутистичния спектър, и те имат проблеми с речта, езика, обучението и социалното общуване, както и с фината и грубата моторика.

Затова е изключително важно още докато сте бременна, лекарят ви да ви назначи изследване на нивата на В12 – да не говорим, че много често причина за стерилитета може да е отново липсата на В12.

Как се изследват нивата на В12?

Естествено, не става в домашни условия с препикаване на листче, така че – отивате в добра лаборатория и си правите едно или няколко от следните:

Тест за серумно ниво – кръвен тест. Мненията за нормалните резултати при това изследване обаче са противоречиви, затова е добре да го правите в комбинация с други маркери за дефицит – ММК (метилмалонова киселина) и хомоцистеин.

В момента препоръките на експерти са за нормални нива на серумен В12 да се смятат тези над 550 pg/ml, а с оглед на здравето на мозъка и нервната система и превенцията на заболявания при хора в по-напреднала възраст, серумните нива трябва да се поддържат около и над 1000 pg/ml.

А сега погледнете референтните стойности на повечето лаборатории в България – ще забележите горни стойности от около 400 pg/ml. Тоест, ако резултатът ви е около 300 – 400 pg/ml, е твърде вероятно никой да не го отчете като дефицит.

Тест за метилмалонова киселина – особено подходящ поради все още твърде ниските референтни стойности за нивата на В12 в кръвта.

Тест за хомоцистеин – измерва нивото на хомоцистеин в плазмата, като повишените му нива говорят за дефицит на В12, витамин В6 или фолат.

Тест за холотранскобаламин – съществува от доста години, но едва наскоро се провежда с диагностична цел, като в България май не се прави никъде

И ето – вашата Красимира си направи кръвен тест за B12 миналата година, след месеци на общо неразположение, боледуване, промени в настроението и всякакви други оплаквания. При това, държа да отбележа, аз съм един от основните консуматори на животински продукти в държавата и мисълта за дефицит на В12 беше крайно нелепа.

Стойностите на витамина в кръвта ми обаче се оказаха около 300 pg/ml, тоест, според референтните стойности в България – бях почти добре. Според един от световните експерти по темата за В12 – Сали Пачолок обаче, стойностите бяха изключително ниски.

Накъде по време на изследването се сдобих с нейната книга А дали не е В12? Епидемия от погрешни диагнози, в която тя обяснява за съществуващата от години „световна епидемия на дефицит от В12“.

Сали Пачолок (за работата и живота ѝ дори има едноименен филм) е била над 25 години парамедик и медицинска сестра в спешно отделение, а с темата за дефицита на В12 започва да се занимава, след като години наред лекари не успяват да открият причината за редица нейни заболявания.

Ако имате някои от изброените по-горе състояния и не се чувствате добре и във форма, ви препоръчвам и вие да си намерите тази книга отнякъде – например от книжарница, да я попрочетете, а след това да идете и да си пуснете едни изследвания за В12.

Може да се изненадате, че въпреки богатото ви на животински продукти меню и генерално здравословния начин на живот всъщност сте в долните граници на наличие на витамин В12 в тялото ви.

След това отнесете резултатите при личния си лекар и с него обсъдете най-добрия начин за набавяне на витамина. Ако сте с много голям дефицит, най-вероятно ще ви бъде назначена терапия с инжекции, които най-бързо и ефикасно възстановяват нивата на В12.

В дългосрочен план може да се снабдите с капки или таблетки, които се разтварят под езика, като търсете такива, в които В12 е под формата на лесноусвоим хидроксокобаламин – естествена форма на витамин В12, която се произвежда от повечето микроорганизми и се среща в нашето тяло, или пък метилкобаламин.

И после, разбира се, си правете изследвания от време на време и си го отглеждайте този безценен витамин в достатъчни количества – не гарантирам, че ще ви реши всички проблеми, но поне с някои може и да се разделите!

Facebook коментари

Добави коментар